fredag 21 maj 2010

Welcome - och strax hej då!



Ibland försvinner tiden med en rasande fart! Det känns som om Ulla kom alldeles nyss, men nu har vi nästan hunnit fram till slutet. 2 veckor har nästan gått, och idag var det Ullas sista dag på Malee Garden! I morgon eftermiddag åker hon till Barnhemmet och stannar där ett par dagar innan hon flyger hem på söndag. Det innebar förstås att shopping stod högst på listan över aktiviteter. För Ulla alltså - inte för mig - jag stannar ju ett tag till jag.....
Odd, vår privatchaufför, (det känns som om han är det - när vi än ringer så är han där snabbt som ögat!) hämtade upp oss och körde oss till Kata. Där tog Ulla lokalbussen till Phuket Town för att shoppa det sista, medan jag tillbringade ett par lata timmar på Kata Beach, träffade folk jag kände, badade, läste och njöt i största allmänhet. Lunch på Kata Mama blev det också innan jag drog mig upp mot centrum för att försöka få tag på en liten Buddhafigur att ha om halsen. Men det blev istället ett gott råd från en trevlig tjej i guldaffären: "Du behöver en Buddha från ett tempel." Så får det bli! Jag återkommer till detta så småningom........




Odd kom och hämtade mig i Kata, något bekymrad över att hämta bara en, eftersom han hade kört två personer för bara några timmar sedan. "No problem" säger man då och ser glad ut, och han rycker på axlarna och kör....
Hemma igen - skönt! Jag tog det lugnt ett par timmar och slumrade nog till en liten stund till och med. För plötsligt var Ulla tillbaka med famnen full av kassar! Medan hon duschade av sig stadsdammet gick solen ner, och jag kan inte motstå solnedgångarna man ser från balkongen - de ser olika ut varje dag. Så med risk för att bli tjatig kanske det kommer flera! (Till och med elstolpar och trassliga ledningar är vackra - det är Thailand! En svensk elektriker hade väl fått ett spel........)




Ulla gjorde ett riktigt ryck och började packa. Vi kanske får sätta oss på resväskan båda två i morgon - det är inte färdigpackat ännu. Överviktsvarning???




Sista middagen för Ullas del åt vi tillsammans med Britt-Marie och Ging. De tog med oss till en restaurang där man får den bästa Massaman man kan tänka sig! Det var ingen överdrift - den var alldeles fantastisk! Restaurangen, Number One, var liten och mysig med en massa ljusslingor överallt i palmer och buskar. Toaletten fick man dela med de som bodde i huset och ägde restaurangen. En av oss råkade gå fel och hamnade i ett sovrum........ Så kan det gå! Thailand, Thailand! Undrar vad Miljöförvaltningen hemma hade tyckt?




En helt underbar bild på Britt-Marie och Ging (tycker den stolta fotografen i alla fall!), Malee Gardens fantastiska värdpar - de måste vara bäst på Phuket - minst!

3 kommentarer:

  1. Åååhhh! En Buddah från ett tempel hade jag oxå velat ha... du vet att jag fyller år om 10 dagar va? :)
    En stor Buddah i sten hade ju inte varit fel heller, som kunde hålla ett vakande öga över min kryddträdgård... det pallar du väl släpa på mojan:)
    Här hemma är allting fint, vi har haft riktig sommarvärme ett tag nu. I dag hade jag 34 grader i växthuset.... då tänkte jag på dig. Leo har fått upp sin studsmatta så han är en lycklig liten apa nu! Jag ska uppdatera dig lite mer med ett mail snart. Puss och kram och kom i håg att jag älskar dig!!!

    SvaraRadera
  2. Hej o tack för underbara dgr tillsammans.Ja,tiden går vekligen fort när man har det bra.
    Nu sitter jag på Sussies o Hans terass o hör regnet snattra. Skönt.
    Fick träffa flera av barnen i går o jag ser fram i mot morgondagen då jag ska vara på barnhemmet hela dagen.
    Ha det fortsatt bra.
    Kram ulla

    SvaraRadera
  3. Ulla kom som en virvelvind och dagarna virvlade iväg lika snabbt som hon ;-) Kram från grannen till dig som är kvar och dig som åkte!

    SvaraRadera