söndag 9 maj 2010

Kropp och själ

Lördag i Ban Sayoarn. Jag levde ett mycket stillsamt liv under förmiddagen. Själen landade omedelbart häromdagen och fann sig tillrätta och slog sig till ro, medan kroppen fortfarande småspringer och försöker hinna ikapp. Något enklare uttryckt: Kroppen är helt slut idag. Det är bara att lyssna på de signalerna och ta det väldigt lugnt. Balkongläge och bloggande är en perfekt aktivitet!
Vid lunchtid kom Britt-Marie förbi och undrade om jag också skulle äta. Det verkade vara en bra idè - en tonfisksallad och iskaffe var perfekt! Sedan skulle man smälta maten också - det tog ett par timmar....



Då jag kom tillbaka hem hade Ann varit och städat, och detta väntade i kylskåpet! Mangosteen - sött, gott och uppfriskande. Och ovanligt! (i alla fall för mig). Det är lyx att få färdigskuren frukt varje dag! Det är så mycket att jag inte orkar äta upp det alltid. Tur att Ulla kommer i morgon så vi kan hjälpas åt med det!
Ja, nu är Ulla på väg, från Helsingborg via Köpenhamn och Bangkok. Hon landar i Phuket i morgon bitti och är förhoppningsvis framme på Malee Garden tidigt på förmiddagen. Det ska bli riktigt mysigt!
När klockan är sådär 15.30 så blir det för varmt på balkongen - solen står lågt och skiner rakt in. Men man har ju trädgård också. Med hängmatta! Där är det skugga vid den tiden, och fläkt finns också! Så där lade jag mig med en bra bok. Sedan vet jag inte mer förrän jag vaknade ganska mycket senare!





När solen just har gått ner ser det ut så här från min balkong. En fantastisk färg på himlen innan det blir alldeles kolsvart! Och de obligatoriska elledningarna förstås.......
Med dagens sista kraftansträngning tog jag mig samman och gick ut för att äta middag. Jag hade en tanke på att prova någon ny restaurang idag, men benen bar mig bara så långt som till Stenbordet, där de har en alldeles strålande kycklingsoppa med grön curry!
Ikväll blir det tidigt - nåja, det blir i alla fall sängen strax innan midnatt.........

5 kommentarer:

  1. Du har ju alla möjligheter att vara lite lat nu i början av din långa semester...passa på att bara slöa och läsa! Kul för dig när Ulla kommer för jag vet det är ju roligt att skvallra lite oxå...jag minns ju hur du och jag fick kvällarna att bli natt utan att vi märkte det...och alla skratten...minns du?
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  2. Det låter som en semester i min smak... Vila o god mat o böcker...! Må så gott!

    /syster gittan

    SvaraRadera
  3. Hej grannarna! Hoppas ni fått god frukt idag också. God natt från två som förfestat inför onsdagskalaset ;-)

    SvaraRadera
  4. Ha det bra i värmen och njut av din semester Kram Marita

    SvaraRadera
  5. Gud så gott du har det,njut och ha det bra.

    SvaraRadera