lördag 8 maj 2010

Upptäckardag



Jag upptäcker inredningsdetaljer i lägenheten som jag har missat innan. Denna tavlan hänger över trappan på väg ner till första våningen. Har den funnits där hela tiden? I vilket fall så är den väldigt fin - en "sol-tavla"!

Jag gick ut på en liten upptäcksfärd vid 11.30-tiden. Vägen mot Nai Harn Beach har jag inte gått innan - det var taxi och snabbt till stranden som gällde senast när Monica och jag var här. Men där fanns mycket att se - en massa småaffärer, restauranger, gallerier - jag bara gick och gick.........ganska långt faktiskt. Plötsligt fanns det ingen skugga kvar, och solen stod rakt över huvudet på mig! Den brukar göra det mitt på dagen! Och inte ett moln inom synhåll! Det var då jag insåg att jag hade ganska lång väg att gå tillbaka, i gassande sol! Hur många grader det var ville jag inte ens försöka gissa.... Det var en riktigt tuff promenad kan jag tala om! Som tur var hade jag i alla fall vatten med mig. Men - hur korkad får man bli egentligen?? Man skulle kunna tro att jag var en förstagångsturist - då hade det väl varit ursäktligt, men jag borde verkligen veta bättre! Jag skäms lite...

Jag behövde en rätt lång vila och väldigt mycket vatten efter det lilla äventyret. Så det fick bli balkongen och en bra bok på eftermiddagen. Min "husläkare" här i Ban Sayoarn har ju sagt att jag ska vila.........



Från min plats på balkongen hade jag full koll på vad som hände nedanför. Ging kom med några killar - bambun och diverse annat har växt sig för stort och behöver ansas -eller rättare sagt, sågas ner en bra bit. ("Växa så det knakar" får en helt ny innebörd här.....) Men upptäckten av ett stort getingbo stoppade upp den processen - det får göras i början av nästa vecka. Fast en del han de med, som bambun på andra sidan, utan getingbo! Och getingboet revs - fast jag fick en varning först:Gå in, stäng balkongdörrarna! Miljoner getingar svärmade omkring en stund och försvann sedan till okänd ort!




Mina näckrosor växer så det knakar, och blommar mer och mer - men så pratar jag med dem varje dag också! Husdjur har jag förstås, speciellt en geckoödla som är alldeles vit - undrar om den är albino? Den verkar lite vinglig också - ikväll rasade den ner från taket och landade på min fot och skrämde nästan livet ur mig! Men den hade tur - den kunde lika gärna hamnat i ölglaset och drunknat!
På kvällen var det Stenbordet som gällde - repris alltså! På väg dit shoppade jag - jag som ALDRIG shoppar! Så nu har jag tre nya tunikor och är SÅ nöjd!

Inte kommer jag i säng på kvällarna! Det är ungefär som att vara nyförälskad (även om det var väldigt längesedan så kommer jag ihåg det) - att sova är totalt slöseri med värdefull tid!!

Vill ni se hur jag bor? Kolla här! Kan man ha det bättre?

3 kommentarer:

  1. Se där, du har pratat bra med vattenhyacinten ser jag ;-)

    SvaraRadera
  2. Glömde, tavlan satt inte där förra gången du var här. Hittade den vid jul och blev bedårad. Lyckopiller-tavla!

    SvaraRadera
  3. ...men du får inte ge dig ut på sådana äventyr mitt under brännande sol! Det låter dock intressant att utforska trakterna där runt omkring...vi hann/orkade ju aldrig med det. Det fick räcka med det vi såg under taxifärderna tur & retur till Nai Harn Beach. Här är det grått och ganska kallt idag...men det är ju inte så ovanligt!
    Som jag sagt tidigare...du är sannerligen på rätt plats!! Kram/Monica

    SvaraRadera