tisdag 11 maj 2010

Beachtime!

Klarblå himmel, strålande sol, 34 grader i skuggan! Svalkande bad? Nja.....det var inte direkt kallt i vattnet......



Igår fick vi vår moppe! Hon heter Pärlan och är svart, röd och vit, stor, kompakt och respektingivande, för att inte säga lite skrämmande tycker jag. Ulla tycker att hon är stabil och lätt att köra, och säger jag kommer att tycka att det är jättekul när jag väl har lärt mig...! Hmmm........
Idag var det i alla fall Ulla som körde ner till Nai Harn Beach. Min premiärlektion sparar vi! Välutrustade var vi, med varsin hjälm (som vi ser väldigt bra ut i, tycker vi), precis som det ska vara här - det är lag på att alla ska ha hjälm - fast det kan man inte tro när man ser sig omkring!
På stranden var det riktigt folktomt - det var vi och några till. Lugn och ro med andra ord.




Men, men........ Stora vågor och starka strömmar! Vi har båda respekt för havets krafter, så det handlade om att gå ut så långt som till knäna och inte längre! Man blir doppad i alla fall! På köpet får man massor av sand i bikinin, men det får man ta. Sand är säkert nyttigt för huden.....Eller nåt......




Vi hittade en skön plats i skuggan under ett parasoll. Ulla flyttade ut i solen och pressade - ibland är hon inte klok, Ulla! Jag klarar inte det i en minut ens, men hon kämpade på! Själv tog jag en promenad i strandkanten längs hela stranden (det är inte så jättelångt), jag som är lite rastlös och inte kan ligga stilla på stranden. Det krävde flera bad på vägen!
Tre timmar med ett antal bad och mycket vatten (att dricka!) - sedan räckte det för idag! Man ska inte överdriva. Dessutom började vi bli hungriga....
Tillbaka i byn blev det lunch och lite vila - sjön suger! Ulla tog sin första massage medan jag stannade hemma och bloggade - det gäller att hinna med allt!

Nu har vi också planerat mogondagen - den blir hektisk! Ulla ska sy upp en klänning, så vi ska till skräddaren i Kamala (på Britt-Maries rekommendation). Taxi dit har vi beställt, och tid hos skräddaren också. När det besöket är avklarat tänkte vi oss bad och lunch i Kamala för att sedan fortsätta upp till Barnhemmet i Muang Mai! Det ska bli kul att hälsa på igen!
Så småningom tar vi oss tillbaka söderut till Ban Sayoarn på något sätt - lokalbuss eller taxi eller whatever som passar........
Sedan blir det nog i säng tidigt, för onsdagen blir speciell!

Middagen blev äntligen de omtalade (omtjatade?) räkorna på Stenbordet!

4 kommentarer:

  1. Hoppas ni har en skön dag på er rundresa!

    SvaraRadera
  2. Det känns lite som om man är med er när man läser din blogg. Fin du är i din nya bikini...men ta det lugnt i vågorna!
    Roys ros lever även om den är hårt åtgången i vinter...men jag ser lite liv och var så säker jag sköter den väl så den kommer säkert!
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  3. Det ska bli spännande och få se klänningen Ulla. Hoppas att du blir nöjd.
    Marie-Anne: Ulla blir ju brun bara hon visstas i solen 5 minuter. I slutet av er resa kan du ju se att hon blir tom brun MELLAN tårna!
    Det ser verkligen härligt ut och jag måste börja spara så jag kan ta mig till Thailand jag oxå.
    Så glada alla på barnhemmet blir när dom får träffa Er igen.
    Må så gott i värmen. Kram Bittan

    SvaraRadera
  4. Ser härligt ut! Och snygg bikini M-A!!

    /syster gittan

    SvaraRadera