söndag 9 februari 2014

Inlagd


på sjukhus blev jag i fredags eftermiddag. Det är därför jag har varit frånvarande här ett par dagar...........
Jag har ju varit krasslig av och till i nästan en vecka nu, med hosta, huvudvärk och yrsel och en feber som inte ville ge med sig, utan kom och gick. I fredags började det bli läge att ta sig till läkare, men innan jag hann börja göra något åt saken rasade febern i höjden ända upp till 40 grader! Oj, vad sjuk jag var! Taxi till Bangkok Hospital, och Tommy och Rosie följde med. Tur var väl det, för i det läget hade jag inte klarat mig själv. Bara inskrivningen på sjukhuset var en feberpina, men Rosie fyllde i nödvändiga papper, så jag slapp. Det hade jag inte fixat själv! Sedan gick det fort. Jag kom in till läkaren på en gång. Han tog en snabb koll, ställde några frågor och bestämde att jag skulle läggas in, där och då!


Ett snyggt armband fick jag (det understa!) och sedan fick jag åka rullstol upp till avdelningen efter att ha sagt hej då till Tommy och Rosie som åkte hem, lättade över att jag var i goda händer. 
Lungröntgen gjordes - ingen lunginflammation, tack och lov! Diverse andra prover togs också, och senare på kvällen kom läkaren och meddelade att jag hade akut bronkit.


.Antibiotika, dropp och syrgas alltså. Det hade jag hela tiden under de två dygn jag var på sjukhuset. Dessutom kollades jag noggrannt, hela tiden, dygnet runt. Det kändes tryggt - jag behövde bara ligga där och bli omhändertagen och sova så mycket jag kunde mellan varven. Och sov - det gjorde jag! Jag sov och jag sov...............


Ibland när jag vaknade till fick jag mat. Jag petade i mig lite och somnade om.........


Droppet slapp jag aldrig ifrån, så droppställningen fick jag koppla loss och ta med mig då jag skulle gå på toa. Och det skulle jag väldigt ofta! Den fina, ljusgröna pyjamasen fick jag för mig att jag måste ta en bild på i en av mina klarare stunder............ 


Och så sov jag lite till. Och idag på morgonen kände jag mig mycket bättre, och febern var alldeles borta, och den snälla doktorn kom och sade att jag fick åka hem! Men först fick jag vänta i 2,5 timmar på att alla papper gällande försäkringen skulle bli klara innan de släppte iväg mig. 


Så jag vankade lite fram och tillbaka, åt lite lunch och tittade ut på balkongen (som man inte fick gå ut på) medan jag väntade. Till slut var det i alla fall klart med alla papper, och det utan att jag hade behövt göra att enda dugg själv - det skötte sjukhuset och SOS International! Tur för mig, det!


Och med mig hem fick jag en hel arsenal med mediciner som jag ska trycka i mig de närmaste dagarna, samt en återbesökstid nästa söndag! 

Sedan var det bara att skriva på ett papper, säga hej då till personalen på avdelningen och tacka för god vård (för god vård - det var det verkligen!), sätta sig i en taxi och åka hem till Malee Garden! Trött var jag, och sov två timmar gjorde jag när jag kom hem, men orkade i alla fall följa med Tommy ut och äta lite framåt kvällen (Han hade saknat mig förresten.........).
Nu är klockan strax 21.30, jag ska ta mina mediciner och sedan ska jag sova i "min egen" säng!


Men först: Kvällens bild! Den har jag missat i två kvällar nu.................

5 kommentarer:

  1. Åh tack och lov att du är "hemma" igen. Misstänkte att något var galet och var nära att kontakta dig. Ta det nu lugnt och vila upp dig ordentligt. Tommy passar säkert upp dig allt vad han kan - han har säkert varit orolig. Ha det gott båda och ta väl hand om er!
    Tusen kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tar väl hand om oss - Tommy tar hand om mig!

      Radera
  2. Men stackars dig....tur att sjukvården här i Thailand är så bra. Vila nu och se till att du hållr dig frisk resten av semester. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är enastående Annika! Men nu får det vara bra med sjukdom! Nu vill jag njuta lite......Kram!

      Radera
  3. Skönt att höra att du är på bättringsvägen och att du har blivit och är väl omhändetagen.
    Hoppas att du snart har fått tillbaka dina krafter
    STOR kram från Ulla

    SvaraRadera