fredag 25 februari 2011

Här igen - 8 månader senare!


Innan 6 var jag vaken idag, trots en sen kväll! (Äntligen fungerande internet UTAN problem och utan att behöva betala en förmögenhet - här är det gratis. Vi hade en del att ta igen på internet, nu när vi inte behövde stressa och vara oroliga för att minuterna skulle ticka bort innan blogginläggen var klara till exempel. Tänk - jag kan t.o.m. svara på kommentarer jag får - fantastiskt!) Tänk att sitta på balkongen på Malee Garden och se det ljusna och höra hur byn vaknar - det är helt ljuvligt! Jag säger det igen - att sova här är slöseri med värdefull tid...............
När Monica vaknade framåt 9-tiden åt vi en lång och god frukost med mycket kaffe och Anns goda melon. Ost har vi ju fortfarande gott om - den räcker kanske vår tid ut.....Planera dagen? Det gör vi ofta - vi fattar en massa beslut om vad vi ska göra och sedan slutar det oftast med att vi river upp de besluten och fattar nya! Det kallar jag att vara flexibel och anpassa sig till nya situationer! 
Monica hade i alla fall ett bestämt önskemål - bada! Men beachen lockade inte, för lite trötta var vi allt och ville helst hålla oss hemmavid, så det fick bli grannens pool. Och det var väl sådär - det var för varmt i vattnet!




German Bakery och färskt och jättegott bröd stod på agendan. Det genomförde vi! Lunch åt vi på grannrestaurangen med Britt-Marie och nya grannen Yvonne, som kom i morse - jetlagvarning där! (Hon var här för tre veckor sedan och är redan tillbaka - det gillar jag! Nu är vi bara "återkommande gäster" på Malee Garden!) Pad Thai på grannrestaurangen är en riktig hit!
Jag var tvungen att ta en tur in på tvärgatan vid Kallots för att visa Monica husen (till uthyrning!) som jag förälskade mig i när jag var här sist!



Och de var lika fina som jag mindes! Monica blev eld och lågor - hon hade inga problem med att tänka sig att komma hit och hälsa på och bo i ett av de här om jag nu så småningom skulle hamna här! Det är fantastiska små hus med uteplats på båda sidor, överdådig blomsterprakt överallt, och t.o.m. en liten pool vid ett av husen! Vi undrade förstås hur de såg ut på insidan.......... Och där fick vi oväntad hjälp! En man som visade sig vara dansk, pensionär och bosatt här sedan 7 år kom fram och erbjöd oss att titta in! Vi var inte nödbedda..........3 rum (vardagsrum och 2 sovrum), inte stora men fullt tillräckliga, kök, badrum och t.o.m. en tvättmaskin! Hur bra som helst! Och hyran - kan nog bli överkomlig trodde han, som förstås hade en väldigt bra hyra eftersom han bodde året runt!


Mysigt litet vardagsrum med mycket ljusinsläpp - fönster åt två håll - härligt!



Vi fortsatte upptäckarpromenaden på småvägar och hittade bananträd. Bananerna var inte mogna, men de kanske hinner bli innan det är dags att åka hem.........Jag skulle gilla att kunna plocka bananer direkt från trädet!



Det blev bra varmt, trots att dagen var mulen, så vi drog oss hemåt så småningom. Ann (som städar och pysslar om det mesta här - en riktig pärla!) dök upp för att släppa in AC-reparatören. Hon såg alldeles chockad ut först när hon fick se mig - men oj vilket glatt återseende det blev!
Och hur fort kan en dag gå egentligen innan den är nästan slut? Solen började sjunka - hastigt som den gör här, och jag älskar solnedgångsvyn från vår balkong med elstolpen och bambun i förgrunden!


Och efter ett par minuter - nästan mörkt!
Vi hade planer på att gå och äta på Banana Corner, men nu fick vi riva upp ett beslut igen och fatta ett nytt! Ibland får man inse att kroppen är tröttare än vad man vill att den ska vara - så kan det bli med en jobbig båtresa och en del timmars sömnbrist.....



Men bananer blev det i alla fall - närmare bestämt Banana Pancakes, 25 baht styck, att avnjutas på balkongen. Det fick räcka som middag idag. De är SÅ goda, och att se dem tillverkas är ett skådespel! 
Sedan tog orken slut, och det blev en tidig kväll! I morgon är det beachtime - Monica vill se Nai Harn igen, så vi börjar där..........Och detta beslutet får stå fast, för taxin är redan beställd............

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett husen inuti! Men bananpannkakor har jag ätit... många ;-) Ikväll tror jag dock det blir Carbonara.

    SvaraRadera
  2. Du vet en till som vill komma o hyra in sig hos dig,eller hur?
    Det vattnades i munnen pa mig da jag laste om pannkakorna.
    Kram Ulla
    P.S Jag reste sjalv till London da Vilgot blev sjuk dagen innan vi skulle resa.D.S

    SvaraRadera
  3. Skönt att ta dagen som den kommer! Bananpannkaka låter gott.

    SvaraRadera