torsdag 24 februari 2011

Hem till byn...........


Resdag! Jag som alltid har resfeber var vaken väldigt tidigt. Men Monica var inte långt efter.........Så vi hade gott om tid för frukost och packning innan båten skulle avgå 13.00. Idag väntar Malee Garden! Vi hann till och med ta ett parti Yatzy i restaurangen. "And the winner is......"



Och har man sett! Det var inte bara vi som skulle till båten idag - vi skulle plocka upp fler på vägen in mot Saladan! Och var, om inte på Best House! Så fick jag i alla fall se mitt "gamla ställe" igen, knäppa några (dåliga) bilder genom bilfönstret och bli riktigt varm om hjärtat! Jag har så mycket fina minnen från när jag bodde där! Jag fick till och med en skymt av hotellvärdinnan - synd att det inte fanns tid att prata lite. Men båten väntar inte......




På piren i Saladan var det sedvanligt kaos. Mängder av folk som kom, och mängder av folk som skulle åka från Lanta. Kö? Rätt båt? Jodå - båten längst ut - som vanligt! Till Monica: "Jag banar vägen - du hänger på och tar bilder!" Så, med våra stora resväskor och ryggsäckar krånglade vi oss fram över båt efter båt, med en hjälpande hand från en och annan besättningsman. Till slut kunde vi - med en lättnadens suck - ställa ifrån oss bagaget och sjunka ner på första bästa lediga sittplats. Och där blev vi kvar den timma det tog från Lanta till Phi-Phi.




Hej då, Lanta - vi ses igen! Vi har haft 10 underbara dagar här!



Phi Phi - något sena kan man lugnt påstå. Men det är c:a-tider, så båten till Phuket väntade in oss. Det är konstigt att det alltid ser så kaotiskt ut när man ska resa någonstans, men att det visar sig vara ett fullständigt välorganiserat kaos trots allt. Med små klisterlappar någonstans - på bröstet eller armen eller varsomhelst - blir man alltid ivägföst till rätt båt av alla de som ligger förtöjda i långa rader. Jag tycker att det är lika fascinerande varje gång! Så visst hamnade vi på båten till Phuket! Det hade också ungefär 600 japaner gjort. De hade tydligen gjort en dagsutflykt till Phi Phi och skulle nu forslas tillbaka till sina hotell för att nästa dag ge sig ut på en ny utflykt: Det gäller att se så mycket som möjligt på sin semester..........Av de 600 sov 550 sig igenom hela resan tillbaka till Phuket! Stackare - vad de verkar ha det stressigt! Nu känner jag mig återigen väldigt priviligierad som har möjlighet att ta det lugnt och njuta......



"Hope to see your smile again" står det på skylten som man ser när man lägger till i Rassada Harbour!
Ging väntade på oss någonstans inne i folkmassan. Vi hittade varann ganska snabbt ändå - ett kärt återseende! Här levererades vårt bagage till kajen - tack för det - vi orkar inte bära mer nu - och sedan tog Ging oss, sakta men säkert, genom rusningstrafiken och "hem till byn" och Malee Garden! Framme! Och efter en välbehövlig och -som vanligt - underbar middag med Britt-Marie på Stenbordet blev vi sittande på balkongen till sent! Vi var egentligen helt slut, men det verkade vara slöseri med tid att gå och lägga sig. Fast i morgon är det en ny dag förstås...........

5 kommentarer:

  1. Bytte ni båt till havs eller lade ni till vid Phi-Phi piren? Alltid lika spännande om man skall trilla i havet eller ej.....hälsa Malee

    SvaraRadera
  2. Susanna - faktiskt fick vi byta båt EFTER att vi lagt till på Phi-Phi! Det där med att byta till havs är inte min förtjusning, framför allt inte med bagage, så jag var rätt nöjd. Jag ska hälsa.......

    SvaraRadera
  3. Så härligt att vara framme!!

    SvaraRadera
  4. Ha det riktigt bra pa Malee Garden.Halsa Britt-Marie o Ging.Denise halsar.
    Kram ulla

    SvaraRadera
  5. Det är roligt att följa er på resan många fina bilder.

    Ha det bra

    SvaraRadera