onsdag 23 februari 2011

Long Beach - en lång beach!


Utrustad med sarong, kamera och vatten gav jag mig iväg på strandpromenad på tidiga förmiddagen. Monica stannade kvar i palmernas skugga. Vi bor nästan allra längst söderut på Long Beach, och jag hade som mål att vandra till norra änden för att hälsa på på Best House, där jag bodde ganska länge för 4 år sedan. Best House är ett väldigt trevligt guesthouse som jag rekommenderar till alla som kan tänka sig att vara utan AC på rummet - där finns bara fläkt! Hade det inte varit för det, så hade det nog blivit vårt ställe här på Lanta.



Ingången till Best House - här stod mina sandaler i 5 veckor!




På väg norrut passerade jag några "finare" resorter, som den här, med solstolar och parasoller på stranden. 



Det såg inte ut att vara så långt till norra änden, men jag gick och jag gick och det blev varmare och varmare. En himla tur att man kan ta sig ett bad då och då, när solen bränner för mycket på ryggen. Och en himla tur att man har vatten med sig........
Här är inte precis överbefolkat - skönt! Man möter en och annan vandrare, blir förbisprungen av en och annan joggare, och träffar en och annan hund som jagar runt och leker på stranden. En av dem ville gärna låna min sarong ...........



Kontraster! Det finns inte bara fina resorter - här låg "Backpacker" - ett litet hostel.....



Trots alla resorts, bungalowbyar och backpackerställen finns det fortfarande långa sträckor med orörd natur - det gladde mig att de inte har byggt precis överallt!



Nu måste jag väl vara framme snart! Men det var jag inte alls - det var LÅNG väg kvar, insåg jag. Så för mitt eget bästa fick jag vända och gå hemåt igen. Sandslottet som jag passerat på väg norrut  höll på att utplånas - högvattnet var på väg in..........



Och framåt solnedgången, sista kvällen på Lanta, drog sig vattnet tillbaka igen och blev till en liten bäck utanför vår strand.


Vi kommer att sakna de ljumma, fantastiska kvällarna på stranden vid solnedgångstid!




Så - Goodbye Lanta och Good Days - vi ses kanske igen..........

I morgon är det dags för nya vyer och nya upplevelser - då drar vi vidare - till Malee Garden!

Monicas upplevelser av sista dagen: HÄR

2 kommentarer:

  1. Ses snart, ha en trevlig båtresa! Om ni har samma väder som oss borde det inte gunga speciellt... vi har återigen strålande sol från klarblå himmel.

    SvaraRadera
  2. Oj vilken strand!! Går aningen snabbare att klara av Ersvik..

    SvaraRadera