torsdag 22 maj 2014

Gudomligt!


Sommarmorgon. Det är nästan så att värmen slår emot mig när jag öppnar ytterdörren och går ut med min kaffekopp vid halv åtta på morgonen. Det här är nog något av det allra bästa med Drömstugan - att kunna gå direkt ut och hamna i en gudomligt vacker trädgård!


Nu blommar alla våra vita rhododendron för fullt, och humlorna älskar dem! Det surrar precis överallt!


Solen har lyst från en i det närmaste klarblå himmel hela dagen, och termometern närmade sig 30-gradersstrecket frampå eftermiddagen.


För varje dag dyker det upp fler och fler blommor. En del vet jag vad det är - andra har jag ingen aning om. Fast jag lär mig hela tiden! 


Den lilla runda eken har äntligen börjat slå ut, mycket senare än alla stora ekar vi har på och runt tomten. Idag fick den en välbehövlig frisering - grenarna sticker iväg i en väldig fart!


Överallt växer det så det knakar. Till och luktärtorna har kommit upp i den gamla skottkärran - de brukar vara tröga med att komma igång annars. Det ska bli spännande att se hur de blir - luktärtor brukar behöva något stöd att slingra runt, men det behöver inte dessa enligt vad det stod på fröpåsen!


Idag har vi travat ved, fixat med båten (Tommy) och rensat ogräs (jag). Inte illa i 28-gradig värme! Och så har vi förstås gått flera vändor i trädgården och beundrat......


Dessutom tog vi våra röstkort och våra körkort


och åkte till Gustavsfors Folkets hus för att förtidsrösta. Så - nu har vi fullgjort våra medborgerliga rättigheter och skyldigheter......


Nere vid varvet låg sjön spegelblank


och egentligen var det kanske i varmaste laget att lacka....... Men, det ska göras, för nu är det nästan dags för sjösättning!


Själv tog jag en promenad längs sjön i sommarhettan och tittade på alla blommor som hade kommit sedan jag var där senast......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar