måndag 12 maj 2014

Brasa, kaffe och djur


startar vi våra morgnar med. Först tänder vi en brasa, sedan fixar vi kaffe och så går vi ut och tittar på fåglarna som verkar vara som mest aktiva tidiga morgnar. Som det ser ut verkar vi få hyresgäster i alla holkarna. Nu slåss talgoxar, blåmesar, rödhakar och svartvita flugsnappare om lägenheterna.......


Jag skulle tro att det är hög tid om det ska bli några fågelungar i år.......


Det bara regnar och regnar, och blommorna börjar nästan sloka av för mycket vatten. Men visst växer det, fast det går sakta just nu. Men alla potatis har kommit upp i alla fall, både de tidiga och de sena! 
Fast nu är vi rätt trötta på regnandet och kylan, så nu väljer vi att tro på prognoserna som säger att det ska bli både sol och varmare mot mitten av veckan. Man blir rätt beroende av väder så här på landet i odlingstider märker jag..........


Det var inte läge att gå ut och jobba idag, så vi tog en tur till Årjäng för att jag - med lite tur - skulle lyckas få håret klippt - nu! Sådan tur hade jag inte. Men vi fick i alla fall tag i en ventil med tillbehör till rummet med vedspisen - det är nödvändigt att få in lite friskluft där. Syret tar slut ibland.....Dyrt var det tyckte jag. Men det tyckte inte Tommy. Han har säkert rätt.........


På hemvägen vimlade det av älgar! Nej - nu överdriver jag kanske lite, men en fjolårskalv stod och betade vid vägkanten någonstans halvvägs mellan Årjäng och Gustavsfors. (Kör väldigt försiktigt, ni som är i trakterna!)  Den hann jag inte få någon bild av, men vi skulle se fler......Efter att ha stannat till och handlat därhemma i lanthandeln tog vi bakvägen hem, längs sjön. Där ligger många fina hus med underbara trädgårdar. Det tyckte våra älgar från igår också. Idag var de här och åt av andras odlingar!


Här stannade vi en stund, tog lite bilder och studerade älgkon och kalven på riktigt nära håll. För inte flyttade de på sig......Visst är hon vacker, Hälga, med sin stora mage och med sjön i bakgrunden!


När vi stannade därhemma vräkte regnet ner. Men i bilen var det varmt och skönt, så där satt vi en stund och beundrade vår lilla Drömstuga


som egentligen heter Stengården. Det kan vi förstå, så mycket sten som växer på denna tomten. Men för oss är det Drömstugan.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar