tisdag 27 maj 2014

Aldrig mer


lämnar jag Drömstugan vid den här tiden på året, i alla fall inte om jag kan undvika det. Jag har varit härifrån i tre dagar - TRE dagar - och nu har hela trädgården exploderat  - igen! 
Något av det första jag gjorde när vi om tillbaka idag var att plocka en fin bukett med både vilda och tama blommor........


Gräset växer och alla bruna och konstiga fläckar har försvunnit. I rabatterna har det kommit upp en massa nya blommor - på tre dagar!


Strax innan jag lämnade Drömstugan i fredags satte vi upp stödet för klematisen - den stackarn! Den blev illa behandlad förra sommaren - först nedklippt och sedan trampad på under tiden vi bytte brädfordring. Men skam den som ger sig - den kom tillbaka och strävar ihärdigt uppåt med en väldig fart. 


Lilleken har slagit ut alla blad på de tre dagarna. Nu är den ikapp sina stora släktingar, och nu går det att se var den ska friseras lite mera............


Lupinerna har börjat slå ut. Hittills är det bara de blåa som har kommit. De rosa tar lite längre tid på sig, i alla fall i vår trädgård. På vägen upp idag blommade både rosa, blå och vita lupiner........


Löken svämmar över kanterna på pallkragarna. Och mitt i kommer det en och annan potatis - från komposten? De får stå kvar, så får vi se vad det blir av det hela!


Potatisen ja - den växer något otroligt. Tydligen trivs den med att växa i pallkragar. Vi funderar på att sätta lite till, på samma sätt som vi gjorde förra året, direkt på marken. Det gick ju bra då.......Och det är barnbarn till de potatisen som kommer tillbaka i pallkragarna nu!


Den stackars lilla syrenen är det inte så synd om längre - den tycks trivas med att ha blivit stympad av fallande björkar och tuggad på av glupska älgkalvar, för nu har den börjat blomma!


Gräset måste klippas - igen! Men idag ville Tommy testa om trimmen fungerade, eller om vi blir tvungna att investera i en ny i år. Den startade på första försöket, så nu får den hänga med ett tag till!


Jag har väntat på mina löjtnantshjärtan! Idag var de här - utslagna!


Camassian blommar fortfarande, fast nu börjar den ge sig nertill och blomma upptill. Den är speciell, och speciellt vacker!
Nu tar vi kväll, för i morgon har vi mycket att göra i Drömstugans trädgård........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar