fredag 30 maj 2014

Day off!


De flesta jobbar, men vi fritidsforskare tog en ledig dag. Vi tyckte nog att vi kunde unna oss det efter de sista dagarnas slit. Så idag har vi bara tagit det väldigt lugnt, vandrat runt lite i trädgården och tittat på allt som har börjat blomma efter gårdagens rotblöta och flera dagars sol och värme. Och äntligen börjar de slå ut, irisarna! Så vackra! Synd bara att de blommar ut så fort.........


En liten insats gjorde jag faktiskt under dagen. Jag planterade bergnejlikan som vi köpte häromdagen. Det fanns ett hål i överlandet - där fick de flytta in. Det blir säkert fint - bra som kantväxter står det på lappen!


Våra hyresgäster har bråda tider just nu. De flyger ut och in i holkarna och matar ungar som ligger på tillväxt där inne. Fast ingen fågelmamma eller -pappa fick jag på bild. Jag stod nog för nära tror jag. 
Fler fåglar besöker oss varje dag, även om de inte har flyttat in i någon holk. Koltrasten kommer varje morgon och kväll och går igenom gräsmattan som en dammsugare, på jakt efter mask gissar jag. Rödhakarna har bo i närheten och hämtar all mat till sina ungar i vår trädgård. Vi har rätt mycket att se på när vi har en ledig dag.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar