torsdag 14 juli 2011

Sommarregn och boktips


Så kom den då - den där regndagen. Himlen är helgrå, det blåser en elak vind från nordost, och det är 13 grader varmt (eller kallt - hur man nu vill uttrycka det). Tidigare idag träffade jag en av grannarna, och vi gnällde lite över att det var kallt, att det skulle börja regna snart, och kom fram till att vi nog var lite bortskämda med fint sommarväder härute. För faktum är ju att det inte har regnat på länge, bortsett från en skur häromkvällen, och regnet behövs ju också - det börjar bli torrt! Och så slipper man vattna odlingarna! Men det var kallt med shorts idag!



Men innan himlen öppnade sig hann jag ta en tur längs havet. Iklädd shorts! Jag hade en blombukett att plocka.......... Och det var inte svårt att hitta sommarblommor - mängder av blåklockor i klippskrevorna till exempel! Och jag hann faktiskt hem innan regnet kom. Nu vandrar båtfolket längs vägen iklädda regnjackor, seglarstövlar och sydväst. Och det kan man ju göra. Men jag har inte lust.




Istället började jag titta i en bok som jag lånade ut till en av grannarna för några veckor sedan och som jag fick tillbaka igår, efter att hela hennes familj hade läst den. "Marley och jag". Innan jag visste ordet av hade jag fastnat - igen! jag läste den faktiskt för ett halvår sedan.........Men vissa böcker tål att läsas om - flera gånger till och med! Och den här är alldeles underbar! Se bara här:



Jag kommer på mig själv med att skratta högt! Och så påminner Marley rätt mycket om Olga, fast hon som tur är inte är så stor - för då hade hon nog varit ungefär lika ohanterlig som Marley! (Olga - bokstavshunden!) Skaffa boken - köp den, låna den eller stjäl den! Läs och njut - den är helt oemotståndlig...........

4 kommentarer:

  1. Oj...jag måste bara läsa den...å det snart!

    SvaraRadera
  2. Hej på dej!

    Bokstavshundar, klart det finns det... lika självklart som att variationerna mellan oss människor finns där lika, men olika ;-)

    Den boken vill jag också läsa!!!

    Ha det gott kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Hmmm, hundar med ADHD låter skumt och har aldrig jag hört talas om!
    Skulle betrakta en hund som nervöst lagd och orsaken till det kan ju variera, hundar är mycket känsligare än vi människor.
    Om man får tro hundtränaren Ceasar är det husse och matte som har en bokstavskombination.....

    SvaraRadera
  4. Läste den på min senaste Thailandsresa. En rolig och rörande bok. Den finns numera i lägenheten hos Malee!

    SvaraRadera