söndag 24 juli 2011

För nio år sedan........



............började han planeringen som ledde fram till helgens terrordåd - eller ska jag kalla det avrättningar? EN VIDEO säger en hel del om hur han tänker......... Jag såg den i morse, på väg hem från jobbet, och blev illamående...........

Nu är nyhetsfloden fullständigt översvallande. Jag, som p.g.a. jobb var i "bakvattnet" och inte visste vad som hänt förrän på lördag morgon, har fullt upp att försöka fatta och sortera och komma ikapp alla som hängt med från början och suttit klistrade vid TV:n sedan i fredags kväll. (Tack för uppdateringar Monica.) Nu läser jag inlägg, tittar på TV och försöker fatta vad som faktiskt hänt. Och det är nästan omöjligt att ta in. Tydligen var de första reaktionerna "islamiska fundamentalister - självklart!" Henry Ascher - barnläkare och en klippa för flyktingarna i Sverige - i alla fall här i Göteborg):


Till alla "förvånade" terroristexperter, mediakommentatorer och ledarskribenter

Till alla "förvånade" terroristexperter, mediakommentatorer och ledarskribenter, till alla ni som igår talade tvärsäkert om muslimska fundamentalister och idag talar om en enskild sjuk individ. Har ni helt missat verkligheten? Enligt EU:s polisorgan Europol begicks det mellan 2006 och 2009 1.770 terrordåd i Europa. Bara sex av dessa 1.770 dåd, eller 0,34 %, hade muslimska kopplingar. 265 gånger fler terrordåd, nämligen 1.596 stycken eller 90,2 % av alla Europas terrordåd, hade högerorienterade kopplingar.

JAN GUILLOU i en artikel...........

Ja!

Nu fortsätter jag att följa nyhetsbevakningen och försöker sovra och ta in vad som hänt, och samtidigt rinner tårarna när jag ser alla anhöriga och vänner till de avrättade ungdomarna. Det är för nära! Det kan hända var som helst, när som helst, och vi kan inte göra någonting för att skydda oss. För egen del är jag inte rädd - jag hoppas bara att mina barn och barnbarn ska slippa uppleva något som det här igen. Och jag hoppas att ingen glömmer resten av eländet i världen - hungersnöden och barnen som svälter ihjäl i Somalia till exempel. Vi kommer nog att få fler flyktingar från Somalia till Sverige snart - hur tar vi hand om dem? Jag träffar dem på mitt jobb..................

Nu känner jag igen känslan - från Thailand i maj 2010. Det är för nära..............



5 kommentarer:

  1. Nu har jag kollat videon...fy f-n...saknar ord!

    SvaraRadera
  2. Har sett och hört mycket mer än jag vill se och ta in!

    Satte på videon, äcklades och stängde av.

    Jag kommenterade just på Monicas blogg, detsamma får gälla här!

    Ha det gott, kanske har ni sol idag ;-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Ja det är så fruktansvärt! Kram

    SvaraRadera