söndag 10 juli 2011

På våran gård



............händer det saker hela tiden! Fast det är klart - vi bor ju mitt i byn, mina grannar och jag. Bynsvägen går förbi utanför muren, och här går alla förbi flera gånger om dagen, både öbor och sommargäster, på väg till eller från affären, eller badet, eller bara på promenad, med eller utan hundar. För här dräller av hundar! Och här dräller av joggare! Ibland tittar någon in och tar en kopp kaffe - det hände senast idag när jag satt ute och njöt av sol och värme och underhållning. Gittan, svägerskan, kom förbi med sina hundar och tog gärna en kopp kaffe med mig. Det är bra att ha extrakoppar på uteplatsen - ifall............!



Och en stor gård har vi! F.d. skolgård, så en del finns kvar från den tiden. Fast studsmattan är nog ny förstås...........



Hundarna leker och slåss - på skoj!



Stora barnen åker kana i "vattenrutschkanan" - uppblåsbar och med vatten från slangen som sprutar längs ena sidan. Det ser kul ut!



Små barn får nöja sig med en egen liten pool - och det räcker länge när man just har fyllt ett år!

  

I rabatterna hittar jag nya underverk varje dag - rosorna vid grannhusets vägg är oslagbara!



Och liljorna ska vi inte tala om - de är alldeles fantastiska!



Och malva - som är Vens landskapsblomma - hittade jag i ett snår bakom husen. Det känns lite märkligt att se den här..........Den finns ju bara på Ven,  trodde jag. Men den växer faktiskt här på Rörö också!



Och går jag runt husen till sydsidan så hittar jag de här skönheterna!



Grillarna används flitigt! Fast just ikväll blir det ingen grillning tror jag. Små grodor bor i plastbyttan, infångade av barnen. Fast jag tror faktiskt att de släpptes ut där de hör hemma idag. 
Vattenslangen använder vi alla, hela tiden. Det gäller att hålla liv i planteringarna! För inte har vi fått så värst mycket regn på sista tiden............



Men just nu, när jag skriver detta, så blir det plötsligt väldigt mörkt, och himlen blir blåsvart, och en riktig sommarskur vräker ner över oss. Med tillhörande regnbåge faktiskt, för solen skiner mitt igenom regnet! Fast innan jag hinner fånga regnbågen på bild så har den redan bleknat bort. Tja - lite vatten kom det.......fast det får nog bli vattning av tomater och chili ändå!
"Våran gård" kommer jag nog att sakna nu när jag snart ska flytta. Fast får jag alltför mycket abstinens så går jag väl ner hit och hälsar på..............

4 kommentarer:

  1. Fint reportage som vanligt och riktigt intressant att få veta hur det är därhemma. Shit...vilka fina sommarblommor du fotat! Tack för clematisbilden...
    Kram/Monica
    Ps...resetn av gänget hälsar oxå!

    SvaraRadera
  2. Du MÅSTE komma och hälsa på...vi kommer sakna dig med, här nere i taikongården! ;) Och du ska nog räkna med att vi kommer och kikar hur du har det dit du flyttar med! Så dom där kaffekopparna kan du hålla rena! :D

    SvaraRadera
  3. Vilken idyll - en verkligt fin Ö. Sverige är fint så fint!

    SvaraRadera
  4. Monica: Hälsa tillbaka till gänget och fortsätt ha det bra där nere i södern!
    Madde: Såklart jag kommer! Och nog ska jag ha rena koppar till er........
    Susanna: Det ÄR en idyll! Och Sverige är fantastiskt (fast inte på vintern.......)!

    SvaraRadera