onsdag 20 juli 2011

"Blå ring"


Två själar - en tanke! I morse ringde Monica: Ska vi gå "Blå ring" idag? Tanken hade slagit mig också strax innan, så det verkade vara den här dagen vi faktiskt skulle gå blå ring, som vi har pratat om så länge. Blå ring är en av promenadslingorna på Rörö - den längre varianten. Jag har inte gått den förut, även om jag gjorde ett tappert försök förra sommaren. Men då tappade jag bort mig totalt och hittade inga blå ringar, så jag fick leta mig tillbaka hem bäst jag kunde.



Vädret var fantastiskt! Solen strålade och vinden fanns nästan inte alls. Ensamma var vi inte förstås - fler än vi verkade tycka att det var en bra dag för en riktigt lång vandring i bergen.



Och det är ju inte direkt några bekväma promenadstigar man går på.......



Så småningom kom vi ner till Sandviken. Där har jag inte varit innan. Det är faktiskt en rätt stor ö jag bor på, även om vi inte är så många människor här i vanliga fall. Just nu är det tusentals!
Här stod en skylt som visade vägen för de som gick slingan åt andra hållet.



Och nu var vi långt norrut på Rörö. Och så vackert det är där - också!



Blått - och vitt



Stenstrand och konstiga formationer.........



Strandastrar i mängder...........



Varma och törstiga hundar kastade sig i vattnet, vadade runt och njöt! Det var nästan så att jag fick lust att bada själv. Men bara nästan............



Stenstrand...........



Fantastiska mönster i bergen



Dags för paus? Matsäck hade vi ju med nu när vi skulle gå så långt. Man vill ju inte riskera att svälta, eller törsta ihjäl för den delen...............



Frolic till hundarna - en öl och en macka till oss. Picknick på Rörös - tror jag - vackraste ställe!



 Det kan knappast bli finare än så här!



Den lilla promenaden tog oss tre timmar, i strålande högsommarväder. Sista biten, från Et och hem, efter att ha balanserat oss över stenstranden, var det riktigt, riktigt varmt! Till och med Olga, som annars ligger som en rem i kopplet, var riktigt trött! Nåja - hon gick med slakt koppel i alla fall.............Det hör inte till vanligheterna!

Vilken dag! Och vilken långvandring! Och oj vad jag kommer att sova gott i natt..............

5 kommentarer:

  1. Va kul det ska bli att se Rörö i verkligheten!

    SvaraRadera
  2. Vilken dag och vilken bergsvandring....känner mig ganska mör. Nu vilar vi upp oss till nästa gång...
    God natt...

    SvaraRadera
  3. Vad duktiga ni är! Men visst verkar rundan vara mödan värd. Det riktigt lyser av livglädje runt er! Kan inte mer än instämma i hur vacker naturen verkar vara på er härliga Ö... tänk att allt detta är vårt! Nästa gång hankar jag på om jag får
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Britt-Marie: Det ska bli så kul att visa den i verkligheten! Hur fina bilder man än tar så är det ännu vackrare "på riktigt"!

    Monica: När blir nästa gång då?

    Ingela: Du får så gärna hänga på!

    SvaraRadera
  5. Vad fint vi har det på ön!

    SvaraRadera