söndag 3 juli 2011

Dagen efter Dagen - och Thailand!


Inatt festades det på Rörö! Fortfarande vid tvåtiden hördes musik och skratt och pysandet av ölburkar som öppnades genom mitt vidöppna fönster. Jag var också bjuden på fest men fick avstå - kroppen vill inte riktigt hänga med ännu. Jag längtar efter att bli frisk och PIGG......... 



Idag sänkte sig friden över ön. Fortfarande är här mycket folk och många gästbåtar förstås - semestrarna är ju igång. Men det rådde ett visst lugn så här dagen efter, och på uteplatsen diskuterades varje stöt med boulekloten av de lyckliga vinnarna. Förresten - "mitt" par tog sig till kvartsfinal, men där fick de stryk av årets vinnare. Men grattis, Rebecca och Nina - bra gjort! Nästa år tar ni hem det!
I parken syntes inte ett spår av gårdagens festligheter. Där lekte barnen som vanligt, och några spelade beachvolley, och till och med boulekloten kom fram igen. En del får aldrig nog!



Vid grannarnas vägg blommar rosorna för fullt, med den mest fantastiska röda färg!



Och inte bara rosor, utan liljor, tomatplantor, chili och diverse annat växer för fullt. Värmen är lika tryckande idag, och hela dagen har jag väntat på att det ska braka loss - sommarens värsta åskväder. Men det enda som hände var att det föll några förskrämda regndroppar..........Så det var bara att ta fram slangen och vattna odlingarna! Vädret känns precis som Thailand i maj - hett och fuktigt!



Min första tomat hade mognat idag! Stor (eller liten) som en knapp pingisboll, söt och god! Den blev inte gammal.........Nu väntar jag på resten!



Idag har Thailand gått till val. 50 miljoner människor skulle rösta, och Pheu Thai med Yingluck Shinawatra (syster till Thaksin) i spetsen, vann "en jordskredsseger" som de nyss uttryckte det på TV-nyheterna. Så nu kan Thailand få sin första kvinnliga premiärminister - eller inte - det får vi se snart. Man vet aldrig med thailändsk politik........... 

7 kommentarer:

  1. Vet du att det egentligen är lag på att man MÅSTE rösta som medborgare i Thailand, annars kan man faktiskt bötfällas. Fast det har jag aldrig hört talas om att någon blivit, börfälld alltså.

    Krya på dig, inge’ kul va klen och absolut inge’ kul va klen om andra festar i närheten!

    SvaraRadera
  2. Bötfälld ska det stå, inte börfälld. Dags att sova tror jag :D

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Britt-Marie- det visste jag inte! Har Ging röstat? Han var ju inte på plats........

    SvaraRadera
  5. Man måste rösta långt i förtid om man röstar från utlandet. Han kunde inte rösta i förskott i Th, och inte här eftersom det var för nära valet. Så det bidde ingen röst från honom.

    SvaraRadera
  6. Vilken underbart söt liten tomat! Förstår att den blev kortlivad. Det låter inte bra att du fortfarande är krasslig...skit i blommorna m m och ta det lugnt...vi kommer hem ikväll!
    Monica

    SvaraRadera