söndag 1 juli 2012

Och så resten..........

Vi tuffade ut på Vänern en fantastisk torsdagsmorgon i juni! Solen sken, vinden var knappt märkbar och skepparn tog lite semester.

Så Per-Erik uppgraderades hastigt och lustigt - i stället för hårt arbetande däckspersonal blev han helt plötsligt styrman! Och skötte sig med den äran - lugnt tog han oss framåt över Vänern.

Och helt plötsligt var vi i Vänersborg! Men det var alldeles för tidigt på dagen för att gå i hamn, så vi fortsatte till Trollhättan. På vägen dit avverkade vi ännu en sluss - en baggis efter slussarna i Dalslands kanal. Fast vi tappade en av fendrarna - för övrigt den enda på hela resan, konstigt nog!

Och det var väl bra att resan gick så fort att vi kom ända till Trollhättan, för då fick jag ju chans att träffa Yvonne, Thailandskompisen!Ett glas vi på uteservering - vilken lyx! Vi måste försöka ses en gång till i sommar - men gör vi inte det så ses vi i Thailand i vinter!

Gästhamnen på Spikön var helt OK - och dusch fanns det. Och ström. Allt laddades, dator, telefoner och kamerabatteri! Och restauranger fanns det gott om, så idag blev det pizza i Trollhättan!

Vi trodde nog att det skulle bli lite svårt att sova så här mitt i stan, med trafik och sommarfestande människor (för det var faktiskt en riktigt fin sommarkväll, även om det blev lite kyligt så småningom), men det var inga som helst problem. Vi sov djupt, alla tre, hela natten!

Och så var det dags för Trollhätteslussarna, som är ENORMA! Man sjunker och sjunker och det verkar aldrig ta slut.

Det är så högt när man tittar där nerifrån att det är svårt att få det på bild!

Per-Erik och jag hade det ganska skönt där i slussen. Jämfört med de trånga slussarna i kanalen är det här ett väldigt enkelt och lugnt jobb!

Jaha, nu vet vi det också!

Så var det dags att styra ut i Göta älv i gråtrist och blåsigt väder. Men OK - transportsträcka fram till Kungälv där vi hade bestämt oss för att tillbringa natten vid en väntbrygga.

Ingen el, men vem behöver det när man har en minigrill! Mätta blev vi, och trötta var vi, och dator och telefoner var i det närmaste urladdade, så det var väl nästan läggdags........Men hur det var så blev vi sittande ganska länge och pratade om resan och allt vi hade upplevt och bestämde att nästa gång ska vi ha dubbelt så lång tid på oss!

Nästa morgon var vi tidigt vakna, och efter alla morgonbestyr var vi klara att ge oss av strax efter nio. Den sista biten gick som på räls! Och nog var det kul att se Göteborg från en annan vinkel!

Innan klockan var ett siktade vi Rörö, och Per-Erik och Tommy studerar sjökortet och alla prickar för att ta oss in i en överfull hamn (Jag kommer nog att drömma om prickar länge - röda, gröna och med olika toppmärken! Dessutom diverse andra sjömärken som jag försöker lära mig efter hand - "nord om grund"............ Vi har nämligen inte haft någon GPS utan navigerat efter ett gammalt sjökort!).

Och så var hon på plats, Skönheten! Eller - inte på plats, för en gästande båt hade lagt sig på vår plats. Men man tager vad man haver - nocken på bryggan fick duga!

Så där - fast mark under fötterna! Trötta, skitiga och vildvuxna klev vi iland och hälsades välkomna av familj och vänner. Vilken fantastisk resa vi har gjort! Det blir inte sista gången.............