söndag 25 november 2012

Söndagsfunderingar


Jag undrar väldigt mycket vem hon var, änkan med de fem barnen, som bodde i vår lilla stuga för över 100 år sedan. Hur klarade hon att försörja alla barnen och hur hade de det egentligen, sex personer på 29 kvadratmeter? Hur sov de, var åt de, hur såg det ut i huset? 
Jag hittade en bild i en bok med gamla bilder från Bengtsforstrakten. Bilden är från 1910, året efter stugan byggdes alltså, och är tagen utanför Böns skola. Det finns fem barn med efternamnet Andersson - kan det vara syskonen? Eller Withfeldt kanske - här finns 3 barn med det efternamnet. Med mycket fantasi kan man hitta likheter - titta bara på killarna längst upp till vänster! Visst ser de ut att vara bröder?
Det måste finnas något sätt att få reda på mer! Jag får nog prata med grannarna igen - jag tror att de känner någon som kan berätta mer.........


För någon vecka sedan skickade jag ett vykort med denna bilden (Tack, Posten, för Riktiga vykort - det är suveränt!) till Elsa och Ulrich i Berlin. Jag tyckte att de skulle få se hur deras gamla stuga ser ut i blek novembersol. Igår ringde Elsa från Berlin och tackade! Jag tror att de tyckte om att höra att vi tänker vara där i jul.............


Men lite bekymrad och orolig blir jag när jag tittar på väderutsikterna på klart.se. Det känns som om det kommer att bli lite väl många minusgrader framöver. Hoppas att vi har tänkt på allt när vi lämnade stugan...........

1 kommentar:

  1. Jag tror att de var syskonen Andersson som bodde i stugan - så hade väl änkan två barn till hemma på Stengården - hmm...mina fantasier!

    SvaraRadera