måndag 12 november 2012

Åmål - nostalgi på hög nivå!


En alldeles ljuvlig solig novemberdag, med lite frost på morgonen, men åh, vilken strålande sol hela dagen! Tråkigt att vi måste åka till Bengtsfors med den lilla Gröna - nu igen! För inte har hon sluta pipa och blinka inte. På verkstan skakade de bara på huvudet. Så det var bara att åka vidare till VW och höra vad de trodde. Där skakade de bara på huvudet. Någon som vill köpa en liten grön bil? Billig och bra - jag lovar.........

Deprimerande icke-besked, så vi fick försöka pigga upp oss med en tur till Åmål, när vi ändå var på väg åt det hållet.


Min gamla skola! Här gick jag i gymnasiet mellan 1967 - 1969! Det är alltså snart 44 år sedan jag tog studenten på Norrtullsskolan i Åmål!( Inom parentes födde jag barn dagen efter........)
Så mycket roligt, och så mycket sorgligt och jobbigt också för den delen som hände under den tiden. Men faktiskt - det var mest roligt!


Gymnastiksalen! Jag avskydde gymnastik.........
Nu håller IT-folket till här - det verkar mycket roligare! Hela skolan är f.ö. nedlagd sedan många år tillbaka, och nu är det Åmåls kommun som huserar i lokalerna.


Här låg rökrutan! Ja, på den tiden hade vi en sådan............


Så många minnen.............


Alldeles intill skolan ligger Åmåls kyrka. Där var man också då och då..........Skolavslutningar, luciafirande...........


Vi parkerade det gröna eländet på f.d. skolgården, för jag ville vandra igenom mina gamla "jaktmarker" och se om jag kände igen mig. Fast först en stärkande kopp kaffe på fiket vid torget, med smulpaj till mig


och giftgrön bakelse till Tommy.


Och visst - torget var sig likt. Och till vänster där borta ligger hamnen.



Stärkta vandrade vi vidare genom min ungdoms stad. Här tog jag körkort, bara några månader innan Sverige gick över från vänster- till högertrafik. Oj, så längesedan! Det gick på första försöket förresten, både teori och uppkörning. Att jag avskyr att köra bil nu - ja det är en annan femma..........


Och här bodde jag och min bästa kompis vårt sista år i gymnasiet - i gamla församlingshemmet. Där var aktivitet i lokalerna på nedre botten - bl.a. hade vi våra körövningar där. Båda två var vi med i både stora och lilla gymnasiekören. Men på övervåningen stod det tomt. Så vi tog ett litet snack med kommunen och meddelade att vi tyckte det var bättre att de hyrde ut till oss bostadslösa, fattiga studenter än att det skulle stå tomt och förfalla......... De var nog aningen tveksamma, men vi måste ha gjort ett gott intryck, för vi fick hyra en lägenhet på övervåningen. Vad vi betalade har jag glömt. (Kommer du ihåg, Gunvor?)


Lägenheten var underbar - varsitt jättestort rum och pyttelitet kök, hall och badrum! Och så tillgång till den fantastiska balkongen! Vi trivdes...............


Stadshotellet - där var vi väl i sanningens namn inte så ofta. En eller två gånger? Och då fick vi spara länge! Annars var väl vår största utsvävning en middag på dåvarande Domus - en måndag, för sedan var veckans pengar nästan slut...........


Sagabiografen finns kvar - det hände att vi gick på bio - om vi hade råd....!


Oj vilken nostalgisk resa det här blev! Jag inser att jag nog knappt har varit i Åmål sedan jag tog studenten, och det var märkligt att komma tillbaka. Men vad jag mindes när jag gick omkring där............

Dagen var inte slut, så vi hann med ännu mer efter att vi lämnat Åmål. Men det återkommer jag till...........


3 kommentarer:

  1. Förstår att det var roligt att återse ungdomens trakter - men vad sjutton ska ni göra med det gröna lilla pipiga eländet?
    Det enda jag kan råda er till är att införskaffa ÖRONPROPPAR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det billigaste alternativet i alla fall........

      Radera
  2. Kul med gamla minnen... jag kanske borde åka till Värnamo någon gång... Trist med bilen!! Bilar ska bara fungera inte krångla.

    SvaraRadera