söndag 17 juli 2016

Sommarsöndag


Och jag som trodde att den var körd! Men idag slog den ut, malvan! Två blommor är nog vad det blir i år, men kanske det blir fler nästa år! Det är ju Vens landskapsblomma - fast den finns faktiskt på Rörö också. Jag trodde ett tag att den inte trivdes här uppe i Dalslandsskogarna, men nu är den här!

Så - nu är äntligen allt färdigmålat, det som ska vara vitt! I morgon ska jag måla en halv vägg för sista gången - sedan är allt klart för i år. Ja - i alla fall det som vi hade bestämt skulle vara klart. Allt annat som vi kanske får för oss att göra är bara bonus. Jag funderar på att måla däcket på uteplatsen - det ser bedrövligt ut! Men det får bli när - och om - andan faller på!

Tommy har slagit gräset på vår "vilda" sida idag. Det behövdes! Det var till och med nödvändigt att kratta upp det. Nu är det fint - nu får det vara vilt ett tag till. Kanske det blir slaget en gång till innan vintern............

Jag tog en liten tur i skogen bakom huset. Jag hoppades hitta lite kantareller till eftermiddagsmackan. En halvtimma senare kom jag tillbaka, med alldeles för mycket kantareller! Ja - i alla fall för mycket för varsin macka.......Men jag klagar inte. Det finns fortfarande plats i frysen. Men inte länge till. Vi trodde att det skulle bli ont om kantareller i år eftersom det har varit ovanligt torrt här under vår och försommar. Kantareller behöver ju regn! Men jag tror inte att kantarellerna vet det, för de växer alldeles otroligt! Jag hittar dem överallt där jag aldrig har hittat några tidigare!


Våra koltrastungar lämnade ju boet för några dagar sedan. Ikväll sitter en av dem på gräsmattan, nästan blickstilla. Hoppas verkligen att han mår bra.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar