lördag 23 juli 2016

Högsommar!


Högsommar för mig är när rallarrosor och älggräs blommar samtidigt,


gärna alldeles intill varandra!


Och så är det kantarelljakt förstås - det tillhör också högsommaren! I år har vi redan hittat massor av sommarkantareller, mer än någonsin förut! Men idag tog vi en tur till Björnskogen, och där hade höstkantarellerna börjat komma. (Höstkantareller - vilket tråkigt ord. Det är ju bara juli ännu!) Och inte var det lite heller. Jag såg att det lyste lite gult innanför stigen, men när jag tittade lite närmare så lyste det gult precis överallt! Det var rätt många år sedan jag såg så mycket kantareller på en gång. Jag kom på mig själv med att plocka kantareller totalt maniskt, med båda händerna, precis som om de skulle försvinna om jag inte skyndade mig!
På en väldigt kort stund fick vi våra medhavda påsar fulla. Och kanske var det egentligen inte världens bästa dag för att gå i skogen - det var otroligt varmt och fuktigt, trots att solen har lyst med sin frånvaro hela dagen. Tur att vi hade vatten med oss!


Oj! Två timmar tog det att rensa den där högen. 


Fina var de!


C:a 13 - 14 liter rensad och skuren svamp blev dagens skörd. Och en hel långpanna var överfull när alla var förvällda och klara. Nu får vi ligga lågt med svampplockning ett tag - frysen är nästan full. Tur att vi får en frys till om sådär tre veckor när vi flyttar.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar