torsdag 7 juli 2016

Växthuset


Äntligen var det dags att måla! Och fint blir det. Fast det ska målas ett par gånger till innan det är godkänt förstås...... Men nu har jag börjat i alla fall.
Dessutom har jag storstädet sovrummet. Alla garderobsdörrarna hakade jag av, bar ut och skurade. Vi upptäckte  nämligen att värmeflyttaren från vardagsrummet till sovrummet inte bara flyttar värme - den flyttar rätt mycket damm också! Hela sovrummet är numera superstädat, och så sitter det ett filter i värmeflyttaren från och med idag!


Mitt på dagen gick jag upp för att ta en koll i växthuset. Det var väl tur, för den största tomatplantam slokade betänkligt. Och jag som vattnade igår? Jaja - mera vatten då!


Polkarödbetorna har tagit fart,


och dill och persilja behöver vi inte sakna! Andra dillskörden på gång.........


Men blomkålen, som just har kommit igång att växa på riktigt, verkar inte må så bra. Någon/något äter på bladen - pyttesmå svarta insekter! Och en och annan liten grön larv....... Kålllarver, eller? En av plantorna är på gång att sätta ett litet kålhuvud såg vi idag, men jag är rädd för att odjuren sätter stopp för det. Jag har inte så stort hopp om blomkålen faktiskt.


Malvan, som vi fick av Michael för flera år sedan och som blommade vackert första sommaren lade av och dog. Men innan dess hann den tydligen fröa av sig, för nu kommer det nya småplantor. Fast det lär nog inte hinna bli något av den denna sommaren......

Nu är det färdigslipat här  för i år!, så nu kanske det kan bli en riktig storstädning av huset i morgon! Det har inte varit så mycket lönt tidigare - slipdamm har en förmåga att följa med in i huset.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar