onsdag 15 juni 2016

Sjösättningsdag


Nu är det mycket i mitt huvud tror jag! I morse vaknade jag 4.30. Somna om var inte att tänka på ens. Lika bra att gå upp då......
Innan 10 var vi igång idag - igen! Båten ska sjösättas på seneftermiddagen och det var en del att göra innan det var dags. Men först tog jag en liten koll på det övre potatislandet. Det tog tid innan potatisen kom upp, men å andra sidan struntade vi i att förgro dem i år. De åkte direkt i jorden, och där låg de och tjurade både länge och väl. Det var nog lite väl kallt tror jag. Men nu har nog alla kommit upp. Fast inte samtidigt. En del har kommit riktigt långt - andra syns knappt. Midsommarpotatisen får vi nog köpa på Optimisten........


Uppe vid potatislandet hittade jag en orkidé - jungfru Marie nycklar. Den växte mitt i gräset, och inte har den funnits där tidigare. Men det gör inget - det får gärna komma fler!


Ja - det blir nog sjösättning idag! Varvschefen hade redan förberett!
Det var bara att plocka fram fendrar och tampar och annat smått och gott som ska finnas till hands när Skönheten ska i sjön.


Fast sedan fick vi lite besvärligt jobb. Det var de där anoderna (?). Det tog några timmar att fixa. Tommy fixade. Jag satt under båten med en stor skruvmejsel och höll emot. Mer detaljer än så ska jag inte trötta ut någon med. Jag fick ont i handleden, ont i ryggen och så frös jag ( regn och inte många plusgrader idag - såklart!) och så blev jag hungrig. Båtlivet är hårt........


Detta är en anod!

Till slut fick vi (Tommy) ordning på det hela, och vi kunde åka hem en stund innan det var sjösättningsdags. Fast jag var inte med och tittade på - jag stannade hemma och målade brädor och lagade mat!


Nu ligger hon där vid kajen i sitt rätta element - och när de ändå höll på, grabbarna, så mastade de på henne också - härligt! Nu får hon ligga där tills vår båtplats blir ledig och vi kommer tillbaka efter några dagars utflykt. Fast i morgon ska vi jobba lite innan vi lämnar Drömstugan på fredag........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar