måndag 13 juni 2016

Anoder?


En riktigt fin dag fick vi - sol och värme hela dagen. Och Jungfru Marie nycklar blommar som allra vackrast nu!


Dagens första jobb blev att tömma bilen på all packning vi hade med oss från Rörö. Nu är allt instuvat både här och där. Och det är bara början........

Tommy tog tag i brädfordringen i hörnan. Jag hantlangade. Och höll. Och så gjorde jag en hel del annat däremellan. Växthuset fick lite omsorg. Tomaterna har växt sig höga och behövde mera stöd. Det fick de. Morötter och rödbetor måste gallras. Nu är de gallrade. Ogräs börjar dyka upp här och där i pallkragarna. Nu är det borta (så länge det varar!) Ja - och så var det målning förstås......

En 8-timmars arbetsdag blev det innan vi gav upp, mest för att Tommys material tog slut. Eller kanske allra mest för att Sverige spelade sin första match i EM idag. Det kunde inte Tommy missa. Jag ägnade mig åt matlagning i stället - det gäller att planera så att man kan äta middag i halvlek!
Nu är den matchen slut, och det gick väl sådär.......


Men innan jag gick in för kvällen tog jag en runda i trädgården. Moses brinnande buske har börjat slå ut!


Den blommar länge, och den är högt älskad av humlor, bin, fjärilar och mig. Och diverse andra märkliga insekter som dyker upp både här och där. De vanliga insekterna, som getingarna, som jag inte har mycket till övers för, har fått byggfnatt! Tommy gick upp på vinden för att hämta ner isolering och stötte omedelbart på ett stort getingbo innanför vindsluckan. Med dödsförakt rev han ner och slängde ut det på utsidan. Det var ett gäng väldigt sura getingar som surrade omkring ett bra tag efter det - såpass griniga att jag inte vågade mig upp på taket för att måla där uppe. Det får vänta tills de ilskna randiga sakerna har flyttat!


Så har vi skördat det allra första idag - dill! Den trivs i växthuset! Jag repade en stor knippa till fiskgratängen - det syntes knappt i dilldjungeln!

Ikväll känner vi båda av att vi har slitit rätt mycket de sista dagarna. Och det blir nog inte mindre slit i morgon, för Tommy har bestämt att den där hörnan ska bli klar snarast. Det innebär en tur till Årjäng i morgon - mera virke! Och så ska anoderna bytas på båten, för det närmar sig sjösättning. (Och fråga mig inte vad anoder är, för det har jag ingen aning om.....)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar