onsdag 12 september 2012

Aktiv och huslig?


Lite vemodigt är det allt just nu. Visst finns det fortfarande kaprifol, men det känns nog som om det är på sluttampen. Undrar om de har blommat två gånger den här sommaren? Det tvivlar jag faktiskt på - de har nog inte haft tillräckligt med sol.


Nu var det ett tag sedan vi tog någon längre promenad på ön - vi flackar och far ju så himla mycket på andra håll! Men idag - en fin höstdag med hög och klar luft - gick vi ut med alla de fyrbenta, Monica, Tommy och jag. Runt Ersvan hade man röjt bort all vass, så hundarna fick helt plötsligt en väldigt stor badplats! Det var de inte sena att utnyttja.........


Sol -


- och moln! Och inte vilka moln som helst heller! Dessutom blåste det friska vindar, fast inte så att man frös, utan bara så att man fick lite ont i öronen (eller hur Monica?)


Pajen, den vita faran, gör sig väldigt bra på bild, särskilt mot den här bakgrunden! 


Molnen blev mörkare och mer hotfulla, så vi drog oss hemåt, mot kaffet och bullarna............Men inte blev det mer än några stänk - ovädret drog förbi och slog säkert till någon annanstans!


Och så fick jag ett sådant där ryck! De är ganska sällsynta, mina bakryck, men när de kommer kan jag lätt lägga alla de nästan 3 timmar som behövs för att åstadkomma olivbröd (enligt det receptet jag har i alla fall!). Skålen var kanske lite liten? Det jäser över kanten...........


Äntligen i ugnen! Men tro inte att det är lugnt för det - nu ska det passas och sänkas gradantal och penslas med kallt vatten stup i kvarten! Och så gäller det att hålla reda på tiden samtidigt som man försöker titta på "Bonde söker fru"! Rätt passande program idag tror jag............


Klart! Det ser bra ut, och doften.........Mmmmm.......Måste nog provsmaka redan ikväll.............

3 kommentarer: