fredag 7 september 2012

Lax - eller inte?


En västkustdörj med ett laxdrag - kan det funka tro? Jag tänkte få revansch för alla makrillar jag inte fick......Det var riktigt läge att försöka få lax däruppe i Gustavsfors just nu - alla fick mängder! Men orsaken till det var inte så himla rolig. För ett par veckor sedan var det någon som skar sönder kassarna på en laxodling i Västra Silen, och åtskilliga ton lax simmade rakt ut! Folk har fiskat upp mängder sedan dess. Men nu börjar man kunna se konsekvenser - en massa döda laxar hittar man lite överallt. Laxarna är vana vid att bli utfodrade och har ingen jaktinstinkt kvar, så de klarar sig inte utan svälter ihjäl, om de inte ger sig på varandra och äter............ De simmar rakt in i båtarna på varvet och är alldeles förvirrade. Hemskt tycker jag. Så jag lade ner det där med laxfiske ganska så direkt när jag fick höra detta. Jag undrar verkligen vem eller vilka som är skyldiga till detta. Djurrättsaktivister (i så fall är de rätt fel ute...)? Eller någon som inte gillar fiskodlingar? Eller busstreck? Eller.............?


Och så fick vi flytta på båten. Den är bland de största på varvet och kommer att tas upp sist. Nu låg den i vägen för upptagningen av de mindre båtarna.  Men det gick alldeles utmärkt med lite fixande och trixande bland alla småbåtarna! Så nu ligger vi på en annan brygga. Läckan är lokaliserad och visade sig vara av det mindre allvarliga slaget, tack och lov! Nu väntar vi på reservdelar.............


Utsikten mot Värmland har fått en lite annorlunda vinkel


och det dröjer bra mycket längre innan morgonsolen hittar fram till oss. Men det får vi leva med, och vara glada över att solen skiner över huvud taget! 


Svampplockning - ja, vi har fått svamp till varje middag sedan vi kom i tisdags! Men den "riktiga" svampplockningen - den får vänta tills vi får flytta in i Drömstugan! Där, runt tomten, lär det finnas riktigt mycket kantareller! 

Den lilla gröna har varit med och plockat svamp, och idag tog hon oss tillbaka hem till Rörö igen. Men hon är gnällig som en övertrött grinig femåring, så jag tror att vi får prata med en expert. Alltså - lämna in bilskrället på verkstad! För nu står vi snart inte ut med pipandet längre..............

2 kommentarer:

  1. Så fint ni verkar ha det, det finns fler paradis på jorden. Må gott.

    SvaraRadera
  2. Svamp varje dag låter ljuvligt, de enda jag hittar var på COOP och kostar 189:-/kilot....

    SvaraRadera