söndag 26 augusti 2012

Upptäcksfärder


Vackra Håverud! Det var fint att få två nätter här och kunna gå på upptäcksfärder i lugn och ro.


Dessutom passade vi på att köra en tvättmaskin - det behövdes, för rena kläder hade vi ont om, alla tre. Johanna använder mest Tommys och mina kläder, hon!


Jag tog en sväng för mig själv medn jag väntade på att tvättmaskinen skulle bli färdig. Här ligger en stor laxodling alldeles intill gästhamnen. Här finns väldigt många laxar - tonvis! Så här skulle jag kanske kunna meta upp den där laxen jag hade tänkt mig, om det bara inte vore för att anläggningen är TV-övervakad förstås! Bäst att låta bli............


Där nere ligger passagerarbåtarna. De gick sin sista tur för säsongen igår. Lite tur för vår del, för när vi ska slussa uppåt i morgon behöver vi inte ligga stilla vid några väntbryggor för att det är passagerarbåtar på väg åt andra hållet. Och inte lär det väl vara så värst många fritidsbåtar heller..............


Regn och sol om vartannat har det varit idag. Fast mest sol faktiskt! Och i morgon ska det bli strålande från morgon till kväll! Stämmer det så blir det suveränt att gå uppför kanalen!


Efter middag i båten tog vi en kvällspromenad för att kolla hur det ser ut där vi ska gå upp i morgon när slussarna öppnar. På bryggkanten satt en liten kille med ett ännu mindre metspö. Han såg inte ut att ha någon fiskelycka (han heller!) men han verkade rätt nöjd med att bara sitta där...........


Jaha - så här ser det ut nerifrån från fast mark. Hur det ser ut från båten - det lär vi bli varse i morgon!


Vackert och stilla.


Johanna var på hugget med största systemkameran! Tror nog att hon fick många fina bilder......


Tamparna i slussarna hänger redo..........


Wow! Och där ska vi in, och där ska vattnet släppas på.........


Här ska vi INTE in! 


Man kan gå hela vägen upp längs alla slussarna, så det gjorde vi. Men på vissa ställen fick jag både yrsel och svindel och fick undvika att titta neråt. Det är väldigt högt, och långt under skummar forsen alldeles vilt! Inte underligt att det är strömt överallt här - inte minst i gästhamnen!


Det här blev jag nöjd med! Man tycks ha bytt ut alla slusskyltarna mot nya, som man kan se! När vi gick nerför kanalen i juni var det nästan omöjligt att hitta skyltarna, urblekta och övervuxna som de var!


Just det ja - strömt!


Nog är det högt alltid!

Så - nu har vi kollat slussområdet hela vägen upp  - nu vet vi vad som väntar oss - eller.........?
Kanske dags att sova snart, så man är fit for fight i morgon.........

2 kommentarer:

  1. Följer er resa med spänning - hoppas du har uppkoppling så du kan fortsätta blogga i morgon!
    Hälsa den övriga besättningen!

    SvaraRadera