onsdag 29 augusti 2012

Riktiga hemmahamnen


Så vaknade vi då på rätt plats! 10 dagar tog det uppför kanalen (och bara 5 när vi åkte nedåt), men vi hade ju ingen brådska, så det var helt OK. Vi har ju också fått ligga stilla några extra dagar den här gången. Men det spelar ingen roll - två nätter i Håverud var till exempel väldigt trevligt! 


Som vanligt var jag tidigt vaken. Men den här gången hade solen gått upp, och himlen var alldeles klarblå. Kvällens och nattens regn var bortblåst, men spåren dröjde kvar - hela båten var alldeles blöt, och det tog tid innan det torkade upp.
Norrut såg jag ingången och väntbryggan vid Gustavsforsslussen. Där ska vi inte igenom, i alla fall inte i år. Men nästa sommar kanske det blir slussning norrut - jag skulle gärna vilja gå så långt man kan komma - Östervallsskog. Och jag skulle vilja gå in i Stora Lee och nedför hela vägen till Ed - mina hemtrakter! Vi får väl se................



Min förtamp............ Den har jag hållit i, förtöjt med och skött om i tio dagar nu. Jag kommer att sakna den, trots att jag har svurit över den ibland!


Svalorna var alldeles galna den här morgonen - undrar om de tränar på att flyga innan det är dags att flytta söderut? De samlades i mängder högst uppe på kranen!

Dagen blev intensiv, med besök av Johannas kompis, jobb med båten (som läcker olja!), hämtning av "den lilla gröna" som har stått på den blivande tomten i två veckor, besök av våra säljare som kom för att träffa oss och titta på Skönheten


och så småningom en middag på Brukshandeln!


Nu ligger hon där - nästan längst in bland alla båtarna. Och förhoppningsvis ska vi hinna med några turer här uppe i de dalsländska sjöarna innan det är dags att ta upp henne för vintern!



I kväll blir det nog tidigt för den av oss som var uppe halv sju i morse...............


2 kommentarer:

  1. Nu är det dags att komma hem igen - saknar er!

    SvaraRadera
  2. Vilken häftig resa visst hör man att ni är framtidsforskare!

    SvaraRadera