onsdag 30 november 2022

Jobbigt!


Det är vinter på gång. Ena dagen är det grått och alldeles vindstilla.


Nästa dag är vi helt inbäddade i snö! Som tur är försvann den ganska snabbt den här gången. Men det är väl bara början är jag rädd - det lär väl komma mer vad det lider. Och inte tycker jag att det är det minsta trevligt. Och nog hade jag velat vara på ett varmare ställe nu. Vid den här tiden brukar vi ju bara ha ett par veckors nedräkning kvar innan det är dags att förflytta sig söderut - mycket längre söderut! Så lär det inte bli den här vintern. Jag har ju operation på gång, fast när den blir av är fortfarande skrivet i stjärnorna. Det är jobbigt att vänta. Och inte blir det mindre jobbigt av att jag är tvungen att sluta röka - jag som har varit en inbiten rökare i över 50 år! Men det var bara att bita ihop när jag fick beskedet: Rökstopp gäller 6 veckor innan och 6 veckor efter operation! Jaha - det var bara att bestämma dag och ladda upp med diverse hjälpmedel (plåster och sugtabletter) och ta tjuren vid hornen! 
Nu har det snart gått 4 veckor, och det har varit en liten pärs. Eller förresten har det varit en rätt stor pärs. Vissa dagar känns bedrövliga. Andra dag tänker jag knappt på det ens. Men de jobbiga dagarna är det bara att aktivera sig så mycket det nu är möjligt. Promenader? Ja - kortare sådana, eftersom höfterna sätter käppar i hjulen. 


Eller så får man sysselsätta sig inomhus. Man kan baka till exempel. Det är inte min starka sida, men det är något att sätta händerna i om man säger så. Och det blev faktiskt rätt gott bröd! 
Sticka. Inte heller min starka sida. Läsa, och lyssna på ljudböcker. Sova extra mycket. 
Om knappt två veckor ska jag ha en ny kontakt med ortopeden - då får vi se vad jag får för besked!
Att sluta röka är jobbigt, men det går om man är tillräckligt enveten. Tror jag i alla fall....... Just nu är jag i alla fall rätt stolt över mig själv!


Så kom första advent som en paus i det kompakta mörkret.




Glögg och pepparkakor tröstar rätt bra, i alla fall en stund.......









 

6 kommentarer:

  1. Det är bara att gratulera till rökstopp. Plåster kan man ha länge, men det är skönt när allt är borta. Och snart blir du mer rörlig. Kramar

    SvaraRadera
  2. Stort Grattis till dig, nu kan det bara bli bättre håll ut Kram ❤

    SvaraRadera
  3. Grattis till rökstopp ,det blir så bra med tidenKramar från Reidun

    SvaraRadera
  4. Grattis till rökstoppet - det blir bara bättre och bättre 💕

    SvaraRadera
  5. Tycker faktiskt synd om dig, inte för att du slutar röka ,det är bara bra, men att du skall behöva vänta så länge på Din operation, Lycka till med båda delarna, och hälsa Tommy Kramar ❤❤

    SvaraRadera
  6. Oj så bra jobbat!! Värre när någon säger” att du måste!” Känner med dig, och jäklar att du kan 💪

    SvaraRadera