tisdag 28 augusti 2012

Slussdag!


Jaha - så var det dags att ta sig an slussarna i Håverud! Vid 10.30-tiden kom vi iväg och fick gå direkt till väntbryggan och leta upp slussvakten! Tommy hittade honom och satte honom i arbete. 4 slussar skulle vi ta oss igenom, och tre tampar fick vi att hålla båten med. Väl inne i slussarna såg det betydligt mindre farligt ut än det hade gjort kvällen innan från land. När man är därinne har man så mycket att tänka på så man glömmer farhågorna (mina alltså - de andra två hade inga!) och ägnar sig att det man måste göra. Och tyvärr har man ingen tid eller någon ledig hand, så att ta bilder när vi låg därinne var uteslutet!


Lyckligt och väl kom vi upp, och satte kurs mot slussen i Buterud, "slussen som Gud glömde" (som jag kallar den.......) Där är riktigt strömt och man kan bara hoppas på att slussen är öppen så man slipper gå in till väntbryggan. Och den var öppen! Den trevlige slussvakten i Håverud hade fixat det per telefon. Det har sina fördelar att vara sista båten i säsongen i Kanalen - för det var vi med all säkerhet enligt alla slussvakterna på väg upp.


Så när vi väl klarat av slussen där inget händer (bara 80 centimeter som man knappt märker) så kunde vi lugnt tuffa vidare över sjön fram till nästa sluss. Johanna passade på att läsa en stund. Tommy och jag läste GPS och sjökort.


En strålande dag var det, fast nordanvinden var kall så det fick bli lite varmare kläder - det blir kyligt att vara ute på däck annars.


Mustadfors - en sluss. Dals Långed - 4 slussar (och där gick det undan, och där var det jobbigt, för oj vilket tryck han hade på vattnet, den slussvakten! Det känns i kroppen när man ska hålla 7 ton i rätt läge kan jag tala om! Och sedan kom vi till Långbron - en sluss. Den var öppen - bara att köra rakt in även där. Fast slussvakten var inte hemma, så vi fick förtöja i slussen och slå oss ner och vänta. Men det gjorde inget - där låg vi skyddat och lugnt, och där bestämde vi oss för att gå in till Laxsjöns friluftsgård och ligga vid deras gästbrygga över natten. För nu hade vi varit på väg ganska många timmar och tagit oss igenom 11 slussar.........


Det var lite svårt att se gästhamnsskylten - den hittade vi inte förrän vi hade förtöjt! Jag tror att de måste göra något radikalt - flytta skylten eller kanske röja lite runt omkring tills nästa säsong.........


Restaurangen är öppen 17 - 22 stod det på anslagstavlan på bryggan. Jag misstänkte att det var en gammal skylt. Och jag som hade sett fram emot att få sätta mig och bli serverad en pizza eller något annat fettbildande, för jag var superhungrig! Klockan närmade sig 17, och frukosten var väldigt långt borta. (Förresten var frukosten väldigt spartansk för min del idag - dålig aptit eller lite nerver?)


Mycket riktigt - det var en gammal skylt! Restaurangen har varit stängd sedan ett par veckor tillbaka. Men den lilla affären var fortfarande öppen. Fast där fanns inte mycket att handla..........


Så vi fick betala hamnavgiften, köpa det som fanns att köpa och bege oss ner till båten igen för att leta i förråden.


Soppa, färskt bröd och en kall pilsner - inte illa! Särskilt inte i kvällssol!


Och oj vilken tidig kväll det blev! Vi orkade inte ens invänta mörkret - klockan 21.00 låg vi, alla tre! Och minuten senare sov vi...........


Fast vilken tur att jag vaknade vid 5-tiden och fick vara med om soluppgången över Laxsjön..........................

1 kommentar:

  1. Otroligt vackra Bilder! Tur att ni kommit så långt - ta det nu bara lugnt i bilen hem också!
    Hälsa resten av besättningen

    SvaraRadera