tisdag 28 augusti 2012

Den sista färden..............

En sådan morgon! Det är helt underbart att vakna klockan 5 ibland - den här morgonen kan jag leva på rätt länge när mörkret börjar sänka sig mer och mer.............

Den sista färden för den här gången började tidigt på förmiddagen. Närmaste och första sluss av dagens sju var Billingsfors - där är f.ö. två slussar att forcera! Men inte var det öppet! Och då är det väntbryggan som gäller. På väg in där höll vi på att riva en halv skog - kändes det som i alla fall. Träden växte tätt och lågt över bryggan, och masten rev ner stora grenar på väg in! Lite oroliga var vi - däckspersonalen, ett tag! Skepparn märkte inget förrän han insåg att det var svårt att få båten att gå framåt - vi fastnade i grenarna........... Men vi kom loss till slut och kunde lägga till och vänta på Storholmen - passagerarbåten som var på väg nedåt - fast utan passagerare. Tror att säsongen är över faktiskt, för Storholmen också...........

Vi går igenom slussarna 18, 19 och 20 utan problem och närmar oss Bengtsfors - Johannas hemort. Så hon plåtar...........och plåtar...........

I Bengtsfors - efter ytterligare två slussar och ett par broöppningar - lägger vi till i gästhamnen för att kolla båten (Tommy) och bunkra (Johanna och jag) innan vi drar vidare upp längs Lelången.

Två timmar tar det till Gustavsfors - så är vi äntligen framme - och hemma! För här ska båten bo nu, och här har vi en Drömstuga om 3 veckor!

Och regnar gör det, och bryr vi oss? Inte ett dugg! Vi är bara trötta och nöjda och hungriga! Och toalett och dusch är öppna - halleluja!

Efter lövbiff, potatissallad och chilisås är man så här nöjd!

Äntligen "hemma"!
I morgon hämtar vi bilen som står på vår blivande tomt, och åker hem till det andra hemmet om en dag eller två. Och så blir det som det brukar - efter ett dygn, när man har lugnat ner sig, duschat, tvättat och fixat - jag  vet - då längtar man tillbaka till båtlivet igen...................