fredag 27 maj 2016

Inte så kul.......


9.45 gick färjan. Som vanligt var jag på plats i god tid och kunde beundra de nya blommorna vid färjeläget.


Så bra att de har satt upp denna bänken här! Det är mysigt att sitta och titta ut över havet medan man väntar på färjan......


Färjan är på väg, men först hann jag ta en bild av de här små skönheterna som växer mitt ibland all sten där nere i hamnen!


Vågmästarplatsen. Nu är det snart sex år sedan jag flyttade därifrån. Och inte känner jag igen mig, för här har det hänt en hel del!


Ingenting ser ut som jag minns det - inte på den här sidan gatan i alla fall! Men det är längesedan jag var här inser jag nu......


Fast mitt gamla hus - det längst bort - ser i alla fall ut som när jag flyttade därifrån. Fast inga byggnadsställningar och nät nu förstås. Tur för dem som bor där - det var inte kul!


Så här såg det ut i augusti för snart sex år sedan, när mina lägenhetsspekulanter skulle komma! Dessutom strejkade hissen, så alla fick gå sex trappor upp..... Jag var rätt förtvivlad minns jag. Men det gick ju bra ändå.......


Ögonakuten. Där konstaterade en väldigt trevlig och duktig läkare att, visst, gråstarr på båda ögonen har jag. Fast ännu inte så allvarlig att det behöver opereras. Däremot har jag ytterligare en ögonsjukdom, Fuchs hornhinnedystrofi. Det har jag aldrig hört talas om innan. Kanske inte så konstigt, eftersom den är ovanlig - och ärftlig. Problemet är att den kan förvärras av gråstarrsoperation, så vi får väl hoppas att den där gråstarren håller sig på mattan ett tag till. Jaha - inte undra på att jag har sett så dåligt och haft problem med ögonen det sista halvåret - jag som trodde att det bara berodde på dåliga glasögon!
Jag gick i alla fall därifrån med ögondroppar, att användas flera gånger om dagen, och order att boka tid för kontroll om ett år. Och nästa stopp blev optikern - nu måste jag verkligen ha nya glasögon! Dem får jag vänta på i två veckor..........


När jag äntligen kom hem till Rörö igen hade den gråmulna dagen helt plötsligt blivit till en strålande solskenseftermiddag!

Dagen var lång, idag också. Dessutom var bussen sen, så det blev ytterligare 40 minuters väntan på Burö.....

Så nu är jag trött. Och på TV är det Gladiatorerna. Så nu har jag slagit om till en annan kanal som visar prinsdop i repris. Det säger väl en del om vad jag tycker om Gladiatorerna......
Fast inte för att jag tittar direkt. Jag tror det får bli sängen väldigt snart - det var en påfrestande dag.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar