söndag 1 maj 2016

Första dagen i sista vårmånaden


Men hur mycket vår var det egentligen i mars och april? Inte särskilt mycket......

Idag var vi på varvet ett par timmar. Tommy fixade en del med båten. Jag vandrade runt och letade efter vårtecken. Inte fanns det många, men en liten tussilago hittade jag, bakom en jättekätting!


Ännu har inte restaurangerna öppnat, 


men snart är det dags!


Väldigt mysiga sommarrestauranger har vi i Gustavsfors - både Brukshandeln och Sjömagasinet. Och läget - läget! Båda ligger alldeles vid kanten av Lelång. Och uteserveringar har de!


På Sjömagasinet kan man bo om man vill. Inte är det dyrt heller, och väldigt mysigt är det där på övervåningen med utsikt över sjön!


Sol och moln avlöste varandra under dagen, och lite varmare var det faktiskt. 10 grader i alla fall. Men inte känns det så väldigt vårigt tycker jag........


Jag tog stigen uppåt och fick en annan vy över varvet och sjön.


Här är det nog inte så dumt att bo........


Så småningom åkte vi hem igen, och äntligen fick jag fixat färdigt landet som jag började med för flera dagar sedan. När jag ändå höll på rensade jag jordgubbs- och vitlökslandet och lade på lite ny jord där också. Vitlöken växer så det knakar, vilket den är rätt ensam om i den här trädgården just nu. Men oj så hög den blir - säkert 30 centimeter just nu! Var ska det sluta? Den ska ju inte vara skördeklar förrän i juli har jag läst........

Idag har ett fågelpar flyttat in i holken på eken. Talgoxar är det nog - man hinner knappt se dem, för de har så bråttom. De andra holkarna är fortfarande tomma. Fåglarna är också sena i år....
En sork har vi under uteplatsen. Den är inte ett dugg rädd för oss. Men vi vill nog inte ha sorkar här.
Räven har vi inte sett ännu. Men spåren är tydliga - han kliver gärna omkring i pallkragarna och landen på nätterna. Dessutom var gårdagens överblivna potatis borta i morse. Så nog är han i närheten.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar