fredag 7 januari 2011

Afrika - Egypten!

Det här tittade jag ut på i onsdags kväll, strax innan Isabelle kom. Det såg inte så lovande ut direkt.... Undrar om vi tar oss till flygplatsen i morgon - tidigt!? Men ingen fara - natten var snöfri och bussen tog sig ända till Landvetter. Och äntligen lite frukost efter att ha varit uppe sedan 3.30! Sedan blev det förstås lite förseningar p.g.a. avisning av planet, öppna luckor som inte skulle vara öppna (fast de faktiskt skulle vara det enligt kaptenen) och därmed ett antal missade slot-tider. Jaja, vi kom ju iväg till slut.Och landade två timmar efter utsatt tid vilket innebar att vi inte var framme på hotellet förrän det var mörkt. Men vad gjorde det? Vi kom iväg, och vi kom fram! Och inte var det mycket vi kunde se i kolmörkret, men vi kunde i alla fall se att de hade dukat till middag runt en av poolerna - den som vi har utsikt över från vårt rum.........

Och oj så mycket mat det blev efter att vi packat upp, duschat och gjort oss i ordning! Och hur hungriga var inte vi, som inte ätit sedan frukost på Landvetter klockan 6 på morgonen! ( Om man nu inte räknar chips och Ahlgrens bilar förstås!) Gott var det, och mängder åt vi - Isabelle tror att hon kommer att hinna bli tjock på en vecka. Det tror inte jag! Men sedan var det inte mycket energi kvar - det blev väldigt tidigt i säng - 21.00 närmare bestämt. Och vi hade inga som helst sömnproblem!

Klockan 7 satt jag på balkongen och tittade på när personalen jobbade. Det kändes skönt! Isabelle fick sova en halvtimma till.......

.......innan det var dags att göra sig i ordning för frukost med efterföljande stadsrundtur - ett bra alternativ till välkomstträff tyckte vi - och Isabelle vill ju veta var och vad hon ska shoppa! Och det fick hon veta - i alla fall fick hon veta att det är väldigt jobbigt att shoppa i basarerna!

Fast kryddbutiken var intressant - det tyckte vi båda två.

Och papyrusaffären! Där kunde jag inte låta bli att köpa min stjärnbild på papyrus! Här skriver han mitt namn i hieroglyfer......... Häftigt! Isabelle var inte så intresserad, så henne drog han vidare till nästa affär - hans frus - och klädde henne i "vackra" egyptiska kläder!

Men det gick inte heller hem! Stackarn - han tyckte nog att vi var väldigt svårflörtade!

Sista anhalten innan vi blev hembussade igen var Hurghadas nya marina. Vattnet där hade en totalt osannolik färg så vi var tvungna att ta en massa kort, men i vanlig ordning är det omöjligt att fånga sådana färger på bild. Tänk er ett vykort som är så vackert att det inte verkar riktigt  sant - så var det!

Isabelles glass hade också en osannolik färg - den hette "Gum" och smakade mystiskt............