söndag 23 januari 2011

Ända in i det sista.......



...........fortsätter mina orkidéer att glädja både mig och en del andra..........





Nu ser de ut så här! Inte många blommor kvar....... Men de har ju faktiskt blommat i nästan 5 månader nu, så jag ska inte klaga. Blommorna vissnar och ramlar av, och jag slängde ut en handfull genom fönstret. Efter 5 sekunder var marken full av trutar (eller galar som de kallas här ute) som glupskt svalde varenda vissen blomma! 





Jag trodde inte mina ögon! Nog för att galarna är renhållningsmaskiner av stora mått, men vissna orkidéblommor............! Så nu har jag lite olika teorier: Har de svårt att få tag på mat? Dyker de på allt som faller ner uppifrån fönster (det kan ju vara fiskrens eller något annat godis)? Har de ingen som helst urskillningsförmåga? Eller smakar orkidéer helt enkelt gott? Kom gärna med fler teorier!
I vilket fall som helst är jag glad att mina fina orkidéer glädjer andra - ända in i det sista.............

5 kommentarer:

  1. Hmm...jag tror att måsarna gillar orkidéer lika mycket som vi..fast kanske på ett annorlunda sätt.
    Tusen tack Marie-Anne för den goda maten igår...

    SvaraRadera
  2. Luftråttorna har nog svårt att hitta mat så de får hålla till godo med vissna blomblad. Fina bilder på tidigare inlägg från färjans akter! S

    SvaraRadera
  3. Monica: Det verkar så.....

    Susanna: Luftråttor - bra! Tack förresten!

    SvaraRadera
  4. Visst är de hungriga.. is på havet och båtarna ligger långt bort för fiske. Har aldrig hört att de äter blommor!!

    SvaraRadera
  5. Även om måsarna är en asätare så kanske de tycker om vackra blommor och tycker att de kan sätta i sig dom också kram marita

    SvaraRadera