onsdag 29 december 2010

Nyårssupén i fara?



I morse lyssnade jag på nyheterna på väg hem från jobbet. En huvudnyhet var att hummern till nyår kan bli svår att få tag i, eller i alla fall väldigt dyr (sådär 5 - 600 kronor)! 




Anledningen är förstås isläget! Och det kan man ju förstå, när man tittar på de stackars infrusna båtarna i hamnen. Men å andra sidan går det utmärkt att fira nyår utan hummer - det finns annat som inte kostar skjortan! Fast själv har jag inga som helst problem med nyårsmat - jag är bortbjuden på nyårsafton! (För en gångs skull är jag ledig en storhelg - kors i taket!) Vad det än blir, så kommer det att bli gott - det är jag övertygad om!




På väg till affären i eftermiddags kunde jag inte motstå att knäppa den här bilden - med ett flygplan på väg någonstans...............Genast börjar mina resfantasier snurra i huvudet............




Och i affären hade de fått in Rambutan och mango.......




.......stjärnfrukter och..... vad det nu är..........det taggiga......




.......passionsfrukt och physalis! Vad jag längtar till Thailand när jag ser det! På Malee Garden får man tropisk frukt, färdigskuren, i kylen varje dag. Här hemma får man betala dyra pengar och skära den själv! Fast jag får nog unna mig det, i väntan på resan............




Men idag, en helt vanlig onsdag mellan jul och nyår, blir det ugnsstekt falukorv med potatismos..........







5 kommentarer:

  1. Det såg inte så illa ut heller,korven o moset.
    Men färsk frukt i Thailand är svårt att motstå.
    Kram ulla

    SvaraRadera
  2. Nej Marie-Anne det blir ingen nyårshummer i år, men vi blir nog nöjda ändå...har hört att det blir en väldigt god dessert...
    Föresten håller jag med Ulla...falukorven och moset ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  3. Ungsstekt falukorv är jättegott, nästan godare än hummer... GOTT NYTT ÅR, kram från Ging & mig

    SvaraRadera
  4. Härlig husmanskost!! :) Inte dumt alls..
    Frukterna är fina - de flesta har jag aldrig smakat..

    SvaraRadera
  5. Nyårshummer blir det, men jag får låtsas att den är färsk! Lidl, affären som jag sällan besöker,hade fryst 300 g hummer för 50 kr styck! Med en dillag att tina i så kanske...
    I en stor skål på bordet ligger lichti... också den frän affären ovan... superbilliga: 19:- kilot.
    Får nog ta vägen om lite oftare!
    Falukorv har de säkert också och ostbitar finns det kvar i kylen! Blev supersugen av din bild och får ta en sväng till apoteket också, för nu har vi lyckats tömma burken med deras goooda senap!
    Kramar på årets sista dag!!!!!!

    SvaraRadera