söndag 26 december 2010

Omväxlande jul...............



Så blev det annandag jul, och jag kan njuta av att vara hemma!

Julen blev en omväxlande historia. På julafton var jag inbjuden till julmiddag hos familjen Jonsson - trevligt och gott var det! Mistel (min "lånekatt" sedan i somras), njöt av värme och uppmärksamhet från alla gäster. Dessutom var hon mäkta nöjd med att hundarna blev instängda medan hon fick ströva fritt omkring över soffor och väldigt nära matbordet............olidligt underbara dofter............

Julaftonsnatten gick lugnt tillväga - den tillbringade jag i soffan på jobbet, med TV och en skinkmacka och rosavita skumtomtar - lugnt och stilla var det hela natten. När jag körde hem på morgonen var jag väldigt ensam på vägen - vem mer är ute klockan 7 en juldagsmorgon? Ja, möjligen de som ska till julotta någonstans då. Själv hoppade jag över julotta och åkte hem och sov i stället.

Även juldagsnatten var jobbnatt - det är bara att bita ihop och tänka på vad jag har framför mig. När alla andra jobbar och sliter i januari - februari ska jag ha semester - två gånger dessutom! 
Men jag fick en liten chock på vägen till jobbet! Lite sen till färjan var jag, och det var redan 5 bilar i kön.(julfirare på hemväg? Jag brukar vara ganska ensam om att lämna Rörö på kvällen.) Jag måste varit lite trött, för inte förrän bilarna framför mig började vända insåg jag faktum: Det var Nordöfärjan! Backa ombord alltså! Ni kanske minns ett inlägg från oktober.............




Jag blev totalt överrumplad och hann inte ens tänka på eventuella alternativ - det var bara att göra det! Kolmörkt var det, halt och en massa minusgrader, och mitt på färjan stod en gubbe i knallgul jacka med ficklampa och viftade åt mig! 
Men - jag backade in på rätt plats hur snyggt som helst, precis som om jag hade gjort detta varje dag i åratal! (Ren tur, det kan jag försäkra!) Stolt betraktade jag de bilar som skulle backa på från Hyppeln och trixade fram och tillbaka för att komma rätt och tänkte för mig själv:"Äsch, det är ju bara att stå på - no problem......."

Ja, där ser man -det är ofta så att det inte är någon idé att fundera på jobbiga saker innan de händer - när man väl är där så är det bara att bita i det sura äpplet och göra det man måste!




I morse var det den gamla vanliga färjan igen! Nu börjar det bli väldigt mycket is som driver omkring hela vägen från Burö till Rörö. Undrar hur det ska bli om vi får behålla den här kylan länge till? 
När jag kom hem hade det börjat ljusna, och livräddningskryssaren var på väg ut. Hoppas att ingen stackare har fastnat i isen............

Det var julen 2010 det! Som sagt - omväxlande, spännande och annorlunda! Nu återstår en skön annandagskväll på hemmaplan!





3 kommentarer:

  1. Usch...stackars dig...backa på färjan som du har fasat för, men där ser du...du kan mer än du tror!

    SvaraRadera
  2. Håller med Monica, du kan mer än du tror!

    SvaraRadera
  3. Duktigt att backa!! :) Tänk när det alltid var vit färja..
    Vit färja är dock bra på att bryta is liksom stora sjöräddningsbåten. Jag vet inte hur gula är i isen.

    SvaraRadera