måndag 8 februari 2016

Västerut

från Lefkosia gick färden idag. Redan 9.30 kom vi iväg, och en dryg timma senare, efter en vacker resa genom väldigt växlande landskap var vi framme i Limassol. Vi skulle besöka den stora marinan - mest för Tommys skull! Han gillar båtar, om nu någon har råkat missa det.......
Det första vi fick se var något som nog måste vara Cyperns minsta kapell! Där kunde bara en person i taget gå in.......

Den här var till salu. Om någon är intresserad så kan Tommy säkert förmedla kontakten. Själv tyckte han att den var i vräkigaste laget.......

Fin var marinan! Och alla dessa båtar........Jag kan inte ens kalla dem båtar - det var snarare flytande villor, modell större!

Det var mycket som man inte fick göra här........

Angela hittade ingen båt som hon blev förtjust i, så vi satte oss på ett café och fikade istället.....

Så fortsatte resan, till Aphrodites födelseplats.

Den har jag bara sett på bild förut. Nu fick jag se den på riktigt. Och i verkligheten är det minst lika fantastiskt vackert som på bild!

Höga klippor, och där nere var det strömt vatten - förbjudet att bada. Fast det gör ju en del ändå...... Drunknar man (och det är det visst rätt många som gör) så får man väl skylla sig själv!

Det var inte här vi hade bokat! Men när vi var framme i Pafos, som var resans slutmål, så visade det sig att hotellet var överbokat, så vi blev inbokade på ett annat - Panareti. Som kompensation fick vi gratis frukost, alla fyra, i två dagar, förutom det redan sanslöst låga priset för en lägenhet med två sovrum på övervåningen och vardagsrum, kök och badrum på nedervåningen. Ungefär 500:- kronor kostar det för oss fyra i två dygn. Det är knappt man tror att det är sant! Och så frukost på det....... Gratis.......

Lägenheten ligger rätt vackert........

När vi hade installerat oss tog vi en sväng in till Pafos centrum och hamnen. Det hade gått några timmar sedan vår ovanligt tidiga frukost, och alla var hungriga, så det blev ett matstopp på Hobo i hamnen, ute i solen, alldeles vid vattnet. Där smakar mat bättre än inomhus.......

Och där finns en del att titta på........

Solen sken på oss nästan hela dagen, men lite kyligt var det i vinden ibland. Tur att man har jacka med sig.......

Förhoppningsfulla fiskare. De satt eller stod kvar så länge vi var därnere vid hamnen. Om de fick något? Ingen aning. Det verkade lugnt......

Solen var på väg ner, och det började bli dags att dra sig "hemåt".

Men först tog vi en liten sväng längst ut i hamnen. Där låg inga lyxbåtar. Där låg mera fiskebåtar i olika modeller. Och så den gamla borgen, längst ut. Den undersöker vi nog lite närmare i morgon.......

Tänkvärda ord i dessa tider........

Längst ut på piren, en gång byggt av människohänder, numera förfallet......

Historiens vingslag är tydliga överallt på den här ön!

När vi kom tillbaka till vårt tvådagarshem var solen på väg ner i havet

och ljuset speglade sig i poolens vatten.

Jag stannade kvar ute på altanen ända tills hon inte syntes mer........