söndag 28 februari 2016

Liopetri River


står det på bussen. Bra - det är dit vi ska idag! Vi var där för en och en halv månad sedan med Birgit, och förälskade oss i stället. Gott att det går att åka lokalbuss dit - för att inte tala om att det dessutom är väldigt trevligt att åka lokalbuss! Färden gick förstås igenom Agia Napa - nu har vi passerat där några gånger! Och det var ännu stillsammare än häromdagen - vi såg bara några få turister. Fast det är ju söndag förstås - det var rätt lugnt i Paralimni också såg vi när vi vandrade till centrum på morgonen.


Framme! Och det var bara vi som åkte hit - alla andra passagerare gick av längs vägen någonstans. Vi var här vid 11.30 - 45 minuter tog resan från Paralimni. 
Här var lugnt och stilla. En del fiskebåtar hade kommit in med dagens fångst, och fler kom in medan vi stod och tittade.


Nu hade vi några timmar på oss innan vi skulle ta bussen tillbaka hem, så vi kunde vandra omkring i lugn och ro.


Fiskare.........


Babordsfyren. 


Vädret var underbart - solsken och nästan ingen vind. De där tröjorna kunde vi ha lämnat hemma.........


Vi gick hela vägen inåt för att ta oss upp och se hela fiskehamnen från andra sidan. Men vi tittade på lite olika saker. Tommy studerade båtarna i detalj. Jag försökte komma underfund med vad de hette (förutom att beundra dem förstås!). Det gäller att träna upp grekiskan! Den här stannade jag vid och försökte tyda namnet. Om jag har rätt, så heter den Agios Dimitrios. Den som kan läsa grekiska får väl rätta mig om jag har fel! Om jag har rätt så är jag ganska stolt över mig själv!




Någon gång, för rätt längesedan, har några bott i det här huset......


Till slut (det är rätt långt) kom jag till den innersta viken och över till andra sidan hamnen. Vid det laget hade Tommy kommit ikapp mig.


Vi letade oss upp på höjden


och såg ut över havet!


Rätt högt upp över hamnen var vi........




Innan det var dags att ta bussen hem tänkte vi ta en öl i restaurangen. Det gjorde vi också. Men att sitta ute vid kanten och titta på båtar som kom och gick - det kunde vi glömma! Vi fick ett pyttebord på insidan.....Jag tror att lokalbefolkningen gärna åker hit fina söndagar som den här för att äta och beundra utsikten, för det var alldeles fullt i hela restaurangen! Fast nästan inga turister, utom vi då! Om vi åker hit igen, och det är väldigt troligt, så undviker vi söndag........


Busshållplatsen.........


Det var bara vi som skulle åka buss. Alla andra hade bil, så vi hade bussen för oss själva. Och den trevlige busschauffören körde som en fullfjädrad biltjuv tillbaka och struntade i att vägen genom Agia Thekla var avspärrad för trafik och han egentligen behövde köra på motorvägen förbi där. Han tog cykelbanan genom Agia Thekla i stället! Det var aaaningen smalt förstås, men det gick bra.......


Resan tillbaka till Paralimni gick lite snabbare - tack vare cykelbanan?
När vi kom fram till centrum satte vi oss på Senso och åt en ostburgare för att stärka oss inför promenaden hem. Och vi hittade påskliljor på vägen!


Så var det bara den långa nerförsbacken kvar, och åkern, och lite mer nedförsbacke. Sedan var vi nästan hemma......

Sen eftermiddag. Det är bara någon timma kvar innan solen går ner och det blir beckmörkt. Himmel och hav smälter samman i blågrått dis.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar