onsdag 29 juli 2015

Gnäll

Jag vägrar ta bilder idag. Regnet vräker ner, timma efter timma, och vi kan inte göra något av allt det vi hade tänkt: Måla vindskivorna, skaffa virke för att renovera både här och där på stugan, ta en båttur på i alla fall några dagar, klippa gräs, njuta på uteplatsen, Nej - regnet det bara öser ner, timma efter timma. Nu har det just tagit i på allvar, precis som man förutspådde i nyheterna i morse. Nu väntar vi bara på åska och hagel.

Nej - en riktig skitsommar har det varit, i alla fall hittills. Men juli är nästan slut, och augusti - det är sensommar. Så försommar och högsommar  - de bara gick upp i rök. Försvann. Utan att lämna ett enda spår av sommar efter sig.

Våra blommor slokar. Våra grönsaker ruttnar, om de ens kommer upp. Den här dagen förra året skördade vi löken, som då var riktigt stor. I år är den klen och långt ifrån skördefärdig. Det enda som växer är potatisen. Vi kommer att ha potatis fram till jul!

Det blev mycket gnäll. Men det är ju egentligen inte särskilt synd om oss - vi har ju varandra i alla fall, som Tommy säger. Så sant! Dessutom fick vi två ljuvliga veckor på Cypern, och så har vi ju vintern där att se fram emot! Men alla de som har haft semester och ska börja jobba igen - dem tycker jag synd om. Jag tror att man behöver lite sol och värme för att orka igenom vårt lands nyckfulla årstider.

Vi har fördrivit dagen med att försöka lära oss hur den nya luftvärmepumpen fungerar. Vi lyckades väl sådär....... Och så var det manicken då.....Jag tror att jag har fått den att fungera! Men det ska vi testa i morgon, för det lär väl bli en ny innedag kan jag tro.......


Kunde inte låta bli trots allt! Februari i år........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar