torsdag 16 juli 2015

Anemoner, skörd och växtkraft


Anemoner har jag aldrig haft förut. Men nu har jag! Jag satte några i våras, och nu kommer de snällt, och vackra är de!


Spireahäcken har börjat blomma. Den sprider sig alldeles ohejdat, så den får vi nog tukta lite. Eller rätt mycket.......


Idag har vädret varit nådigt hela dagen, och gårdagens jobb på båten hade klarat sig upptäckte vi när vi kom dit på förmiddagen. Nu fick vi oljat med grundolja en gång till, och i morgon är det dags för finisholja, första svängen (det ska visst bli tre strykningar säger Tommy.....) Sedan var vi igång på allvar: Vindskivorna är dåliga och måste åtgärdas.


Bra start. Sedan lade slipmaskinen av. Nya problem som får åtgärdas i morgon då..........


Nästa projekt: gå en sväng i skogen bakom huset och plocka lite kantareller till eftermiddagsmackan. Det lyckades! Vi plockade lagom mycket.......... Det är väl lycka - att gå ut bakom stugan och plocka vad man behöver för stunden!


Våra 1,5 meter höga riddarsporrar lade sig ner på marken igår. Tror jag det - 25 millimeter häftigt skyfall på väldigt kort tid kan få vem som helst att sloka. Men idag repade de sig - vilken fantastisk växtkraft!


Jag kunde inte motstå att skörda lite idag, trots att en del är ganska smått fortfarande. Fast inte potatisen - den är jättestor! Och det är väldigt gott om den också........


Jag bara måste, för de är så fina, mina anemoner! Så - en till.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar