söndag 12 juli 2015

Fika i Uddevalla?


Ja. Det blev det idag.


Fast först handlade vi på Biltema. Uddevalla är närmast om man nu måste dit. Och det måste vi. Igår slipade Tommy hela ena sidan på båten, men slippapperet tog slut, och ingen riktig olja hade vi. Så - nöden har ingen lag. En och en halv timma tar det till Uddevalla. Och så lika lång tid tillbaka igen. Men vi fick handlat en del nödvändigheter, som olja till båten, och olja till bilen, och säkringar, och dammsugarpåsar till minidammsugaren, inköpt på Rusta i Uddevalla för ett par år sedan. Vi har inte hittat de där dammsugarpåsarna någon annanstans, trots att vi har letat och letat....... Nu var jag lite trött på att tömma och återanvända påsen, så jag blev rätt nöjd!


Plantagen ligger granne med Biltema. Där var det rea. Jag lämnade Tommy med kaffekopp och Biltemakatalog och tog en titt.


Oj! Så mycket blommor och buskar och träd och växter! Men så himla billigt var det inte, förstås.



Fast jag kunde inte låta bli! Två Million bells blev det, trots att jag köpte en hel låda i affären i Gustavsfors häromdagen. Men de här två ska få flytta in i hinkarna vid infarten - Stjärnöga, som står där just nu, är jag inte nöjd med. De får tränga ihop sig i en annan kruka och blomma tills de dör.


När vi kom hem tog vi en tur till varvet för att titta till Skönheten. Hon mådde bara bra. Och militärbåten som har legat i vassen ett bra tag hade kommit upp på land idag, och där blev hon tvättad och ompysslad av ägaren med vänner. Det finns väl en del att göra på henne.......


Hemma igen. Den vita katten som strövade omkring här innan är försvunnen i år, men istället har vi börjat få besök av en annan katt då och då. Idag låg han uppe vid husväggen och tuggade på något. En koltrast, upptäckte jag när jag kom närmare. Katten försvann som en oljad blixt när jag kom. Koltrastar är inga små fåglar, men han hade lyckats fånga och döda den. Det är den sista fågeln han dödar i vår trädgård kan jag tala om, i alla fall om jag kan göra något åt saken!


Senare, när jag gick ut en sväng, hörde jag ett konstigt ljud. Jag trodde först att det var hackspetten, men det lät inte riktigt som det brukar göra. Det verkade komma uppifrån förrådet, så jag gick dit och hittade en liten fågel som satt där inne och knackade på plasttaket. Den stackarn har nog varit instängd där ett par dygn. Nu fick dörren stå öppen så den lilla vettskrämda fågeln kunde flyga ut..........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar