söndag 7 juni 2015

Häng med

på upptäcktsfärd! För det var vad vi ägnade oss åt idag. Stranden ligger kvar - den kan vi ta en annan dag.........

Framför vårt hotell ligger ett riktigt gammalt hus. Det ser inte mycket ut för världen, och det hade nog mått bra av lite reparation här och där. Men när man går vägen mot strandpromenaden och ser det från sidan - oj så fint det är! 1869 är det tydligen byggt, och det ligger vägg i vägg med Town Hall.

Porten stod öppen, så vi kikade in........

Vilken fantastiskt innergård! Här skulle man kunna bo........

Utsidan. Sten, sten och sten.......

Det finns mycket att se i Larnaca, tidigare huvudstad på Cypern. Vi såg en bråkdel idag. Moskén med

minareten, som jag minns sedan första gången jag var här för en hel massa år sedan. Då var det böneutrop vid olika tider på dygnet. Nu har vi inte hört ett ljud! Vacker är den. Kanske man får gå in och titta?

Larnacas fort lär vara från 1400-talet och har en lång historia. Långt in på 1900-talet användes det som fängelse och avrättningsplats. Numera finns här ett museum.

Vi kikade in........ Kanske går vi tillbaka igen och tittar lite närmare.

Strandpromenaden är utbyggd och går hur långt som helst. I alla fall kändes det så. Vi vandrade och vandrade.......

Till slut kom vi fram till en hamn. Och det var inte en sådan marina som ligger alldeles nära vårt hotell. Det här var hamnen för fiskebåtarna.

Här blev vi kvar en stund.......

Alldeles efter fiskehamnen låg det en ny strand - Makenzy. Vacker och lugn

om man nu inte blir störd av alla flygplan på låg höjd. Flygplatsen ligger väldigt nära här!

På hemvägen kryssade vi runt lite inne i gränderna. Här växte pelargoniorna rätt bra - här handlade det inte om små tjuriga krukväxter inte - här var det manshöga pelargonieträd som gällde!

Efter en liten siesta därhemma gick vi till Alexander, en restaurang på strandpromenaden nära oss. Vi fastnade för pizza ikväll. Det skulle vi inte ha gjort. Men nästa gång blir det cypriotisk mat - jag tror att de är bättre på det!

Som avslutning fick vi i alla fall varsin ouzo "on the house". Och den var god..........