torsdag 19 februari 2015

Nyår igen!


Jag undrar om det är samma ödla som förra året? Den sitter gärna uppe på porten och flyttar sig högst motvilligt när man öppnar!


Addy, som är bra på att klippa västerländska hår, har öppnat egen salong! Efter lite letande hittade vi dit. Om det är någon som besöker Byn och behöver klippa sig, så kan jag tala om att den ligger på vägen mot Nai Harn Beach, mitt emot det fina caféet "A Spoonful of Sugar"!


Hon hade tid att klippa oss på en gång, trots att där var rätt mycket folk som ville ha fint hår och fina naglar till det kinesiska nyåret! Först Tommy


och sedan var det min tur! 


Trots att det var molnigt, så var det rätt varmt att vandra längs gatan tillbaka hemåt. Men man hinner se en del. Mycket har försvunnit här, och en hel del nytt har växt fram. Nya hotell till exempel........
Tråkigt är det att Hen Chef är jämnat med marken - det var en favoritrestaurang. Bästa Carbonaran tyckte Tommy! Tydligen har Hen Chef flyttat upp till stora vägen mot Rawai, men dit orkar man inte gå. Så ska man ha den bästa carbonaran så får det bli motorbike..... Bredvid Hen Chef låg en liten mysig restaurang med bara fyra bord och väldigt god thaimat, Mae La. Den är också borta, jämnad med marken. Det blir väl någon ny verksamhet där så småningom........


In på en av tvärgatorna fick vi se det här. Ett gammalt tempel? Det såg ganska risigt ut i alla fall.......


Ikväll vandrade vi till Kata Mama 2 och åt. Gott! Och billigt!


Fast jag var väldigt mätt kunde jag inte motstå pannkaksmannen! Det är en upplevelse att se honom göra banana pancakes på löpande band! Jag måste ha en, för 30 baht!


Så var det kinesisk nyårsaftonskväll, och väldigt lugnt i Byn. Till och med smatterbanden tystnade så småningom. I morgon är det nyårsdag igen - vårt andra nyår här! Det tredje nyåret, det thailändska Songkran, missar vi. Då är vi hemma igen. Det är kanske lika bra - det får väl vara någon måtta på nyårsfirande.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar