lördag 21 februari 2015

Hushållsarbete och Tokay


När man är borta en längre tid som vi är, så är det inte bara semester och lyxliv minsann - vissa plikter har man emellanåt också. Eftersom Tommy satt vid datorn med affärsverksamhet passade jag på att göra lite nytta idag. Tvätt ska lämnas (man behöver inte tvätta själv i alla fall), lägenheten ska städas och eftersom frukosten idag var aningen torftig eftersom kylskåpet var nästan tomt så fick det bli en shoppingtur på byn!
Några plastkassar från affären på Rörö fanns med i packningen när vi kom hit. Vi har samlat tvätt i dem och lämnat till tvätteriet. Av någon anledning får vi oftast tillbaka rörökassarna - undrar om de tycker att de är snygga eller? Vi gör i alla fall reklam för ICA på Rörö här nere i Thailand!


Tydligen har vi ett husdjur - fast på utsidan tack och lov! En Tokaygecko - ingen vanlig liten söt gecko - dem har vi överallt - utan en STOR sak! Ännu har vi inte sett den, men den bor någonstans i en hålighet intill vår balkong. Vi hör den rätt ofta däremot. Den har ett läte som inte går att ta miste på, och den låter högt! Den här bilden tog jag på Lanta för två år sedan - enda gången jag har sett en Tokaygecko. Tommy tycker att vi ska spela upp lätet vi hittade på Youtube för den och se vad som händer. Det tycker inte jag. De lär vara både modiga och aggressiva när de känner sig hotade, och biter de så gör det ont! Och inte släpper de taget heller! Jag kan tänka mig trevligare saker än att bli biten av en 40 centimeter lång ödla, som dessutom ser ganska skräckinjagande ut.......


Ikväll syntes både en smal månskära och några starka stjärnor när solen hade gått ner. Och fina färger, förstås.

Och idag är det precis två veckor kvar innan det är dags att åka hem! Nu rusar dagarna iväg.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar