söndag 4 januari 2015

Present och motorbike

 
Idag är det dags kände vi! Idag ska vi hyra en motorbike och ge oss ut på lite upptäcksfärder. Tidig frukost alltså. Och där fick vi en överraskning! Vår värdinna kom med en present som hon hade köpt till oss - en tygkasse med fina applikationer! Den vänstra är jag, och den högra, med blå mössa, är Tommy tyckte hon. Och hjärtan har vi i händerna påpekade hon också. Jag tror att de här på Best House ser oss som ett  förälskat äldre par. Och de har de ju rätt i........Glada blev vi för presenten!

 
Vår värdinna fixade en motorbike till oss - den levererades direkt till hotellet. Betala? Det kan vi göra sedan, tyckte hon. Åk nu, och trevlig tur!
Så vi tog vägen söderut. Jag ville visa Tommy mina "gamla" ställen. Men först gjorde vi ett stopp på Klong Khong Beach, stranden söder om vår egen Long Beach.

 
Där var det ganska ödsligt och ganska stenigt, och där låg fiskebåtarna i väntan på att gå ut.
 
 
Fiskeredskapen väntade på stranden. Och där var vackert - väldigt vackert!

 
Vi fortsatte söderut, till Klong Nin Beach, och plötsligt kände jag igen mig!
Lanta Nature Beach - här bodde jag några dagar för nio år sedan - tänk att det är så längesedan jag var på Lanta första gången!
 
 
Fast där hade allt hänt en del på de nio åren - någon pool fanns inte då, och hela anläggningen hade nog renoverats. Men min gamla bungalow - den här - fanns i alla fall kvar!

 
Rasta Baby letade vi efter rätt länge. Hit vandrade jag från Nature Beach för att se om det fanns kvar efter tsunamin - en rätt lång och varm  promenad vill jag minnas. Där har jag inte bott, men det är ett väldigt speciellt ställe kan man säga...

 
En fantastisk vy över strand och hav!

 
Och massor med fina skyltar - min förtjusning! Här skulle vi egentligen varit på annandagen och lyssnat på Job 2 Do, men vädret satte käppar i hjulet............

 
Lanta Gooddays Resort - här bodde Monica och jag i tio dagar för snart fyra år sedan. Beachbaren - där satt vi i varsin solstol på kvällarna med en vacker drink och tittade på de fantastiska solnedgångarna!

 
Idag var det lågvatten. Vi satte oss i skuggan en stund - det blir varmt att åka bike!

 
Det var inte så lätt att hitta hit - mycket hinner förändras på fyra år..........

 
........men vår gamla bungalow såg exakt likadan ut som då!

 
Vår fina motorbike tog oss tillbaka till Best House utan krångel och parkerades i skuggan på gården. Där får den stå tills nästa tur. Då tar vi ostsidan av ön...........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar