måndag 26 januari 2015

Hemska dygn!


Lite bloggtystnad blev det. Det har sin förklaring - jag har haft fullt upp! I lördags morse började Tommy få feber. Ett par timmar senare försvann vattnet i huset. Jag kollade allt som gick att kolla med hjälp av sms och mail från Mats, men ingenting såg ut att vara fel, och alla kranar på utsidan stod som de skulle stå. Varken han eller vi förstod vad som hade hänt. Under tiden steg Tommys feber mer och mer, så det blev febernedsättande var fjärde timma till att börja med. Samt massor av vätska och sömn! Redan på kvällen började jag fundera på sjukhuset, men natten blev ganska lugn och på morgonen mådde han lite bättre. så då gick han ut ock lirkade lite med en kran, och vips - så hade vi vatten igen! Men sedan exploderade hans mage, och febern började stiga igen, alldeles för mycket för att vänta en enda timma till. Så jag hämtade en taxi från gatan (vilket inte var det lättaste - alla taxibilar verkade ha tagit ledigt denna söndag) och vi åkte till sjukhuset.


Jag trodde nog att han skulle bli inlagd, och mycket riktigt! En massa prover togs, antibiotika, dropp och syrgas sattes in, SOS International kontaktades och till slut blev det lite lugn och ro. Läkaren var redan när vi kom in ganska övertygad om att det handlade om matförgiftning, men proverna skulle inte vara klara förrän idag, måndag.


Tur i alla fall att man har en ganska trevlig utsikt från sjukrummet, och en TV med många kanaler!


Och solnedgången är rätt vacker här också! Inte sov vi så bra på natten förstås, någon av oss. En galonsoffa är rätt obekväm. Och klibbigt varm. Det var min sovplats, det. Tommy fick i alla fall en skön säng och det var ju huvudsaken!


På middagen idag kom läkaren och berättade om provsvaren. Mycket riktigt - en allvarlig infektion i magen - en elak matförgiftning! Men det är ingen fara sade hon lugnande - det är fullt behandlingsbart. Men att åka hem idag var det inte tal om - först måste Tommy vara feberfri en viss tid, och magen måste ha lugnat ner sig. Kanske i morgon - vi får väl se...... Dessutom får han räkna med att det tar någon vecka innan han är helt återställd. Jaha - vilken himla tur att vi inte åt samma dåliga mat båda två! Då hade vi haft stora problem nu. Vad det är han har fått i sig är vi inte säkra på, men vi har våra misstankar.......


Dagens ljuspunkt, förutom att Tommy redan är ganska mycket bättre, var att jag fick hämta min Mac som har varit inlagd hos datordoktorn i några dagar. Och nu funkar den! Enligt Macexperten hemma hade det inte hänt att den blivit reparerad i Sverige, för det var ett allvarligt fel. Jag hade fått köpa en ny.......Tur att jag var i Thailand då! 

Nu är det tidig kväll här hos oss, och vi förbereder oss för ytterligare en natt på sjukhuset. Och nu är vi väldigt trötta, båda två. Vi får väl se vad doktorn säger i morgon.......

4 kommentarer:

  1. Usch...nu blev jag orolig! Jag håller tummar och tår för att det fortsätter att gå åt rätt håll. Håll mig underrättad!
    Kramar till er båda❤️

    SvaraRadera
  2. Usch! Håller tummarna för snabb bättring. Kramar från Thomas och Lotta

    SvaraRadera
  3. Hoppas att allt rättar till sig snarast.

    SvaraRadera