tisdag 29 juli 2014

Lökskörd och lite annat........


Dags att skörda! Löken är färdig när blasten har vissnat, och det har den gjort nu. Redan igår drog Tommy upp en del av lökarna och lade ovanpå jorden för att de skulle torka, och idag drog jag upp resten. Det blev väldigt mycket lök! Nu får de ligga inne i förrådet där det är torrt och relativt svalt.


Våra rabarber har fått spel! Just nu ser det ut som att vi kommer att få en andra skörd. Inte mig emot - rabarberpaj är gott1 Eller vi kanske skulle prova rabarbersnaps?


Sent på säsongen köpte vi mynta och planterade. Nu blommar de, till humlornas förtjusning!


Rosa flox - hoppas jag i alla fall........


Million bells var en riktig hit när vi skulle byta ut de tynande penséerna i blomlådorna! De blommar och blommar


så mycket att de börjar hänga ut över kanterna!


Skönheterna strax utanför dörren vet jag inte vad de heter, men vackra är de, och väldigt många är de också!


Blått


och vitt


och så gult


och ännu mera gult!


Är det fackelblomster? Jag kallar den fjärilsblommor, för så länge solen lyser på dem är de översållade av citronfjärilar! Gula fjärilar och blå blommor - rena rama svenska flaggan!


Jag missade nästan denna - den växte mitt inne mellan andra, mer dominerande växter.


Formklippt ek? Det gäller att försöka hålla den i schack i så fall.........


Lite kräftor.......På måndag har vi bjudit hit våra grannar på kräftor, så idag var vi tvungna att provkoka lite för att se att det funkade på vår pyttespis med en jättekastrull. Det gjorde det! Och så är det ju gott med kräftor också............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar