onsdag 16 juli 2014

Godis!


Ja, i alla fall för trädgårdens flygfän, humlor, bin och fjärilar! Idag var oreganon eller Kungsmyntan alldeles översållad av fjärilar. Några få av dem fastnade på bild......


De här fjärilarna vimlar det av överallt i trädgården just nu. De är väldigt vackra, och de älskar alla våra blommor, men alldeles särskilt oreganon som just nu blommar som bäst! Den har spridit sig väldigt sedan förra sommaren och tar över hela landet snart om vi inte begränsar den lite. Sockerärtorna, som växer i samma land, hade inte haft en chans om jag inte hade hjälpt dem att få lite plats. Jag tror nog att jag får flytta en del av oreganon till ett annat ställe.......


Fler godisälskare.......


Vi har haft en strålande högsommardag - precis som jag trodde igår så kom högsommarvärmen idag! Och den ska visst fortsätta ett tag..... Det var dags att ta tag i trädgårdsarbetet - rensa land och klippa kanter!


Nu har renfanan börjat slå ut. Den står i grupper lite här och där, och den är en riktig , lysande högsommarblomma! Min mamma plockade dem varje sommar och torkade dem, och sedan lyste de upp därhemma under den mörka vintern. Jag gör likadant. De blommor jag torkade förra sommaren börjar se lite grådaskiga och dammiga ut, så de får flytta till komposten snart......


Vårt röda blickfång! Två pelargoner, inköpta i Optimistens lanthandel för 19.90 styck - så kraftiga och glatt blommande pelargoner har jag sällan sett!


Mer trädgårdsarbete - gräsklippning! Nu är den vacker, vår gräsmatta.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar